Mknąca karetka.

Opieka medyczna w czasie Świąt Wielkanocnych

Tegoroczną Wielkanoc ponownie spędzimy w wąskim gronie domowników. Co zrobić, gdy będziemy potrzebowali pomocy medycznej?

Nadchodzące święta będą sprawdzianem naszej odpowiedzialności. Walka z koronawirusem wciąż trwa. W tym szczególnym czasie pamiętaj o obowiązujących ograniczeniach.

  • Nie organizuj dużych spotkań, święta spędź z najbliższą rodziną.
  • Kiedy wychodzisz z domu, szczelnie zasłaniaj usta i nos maseczką.
  • Zachowuj bezpieczny odstęp od innych osób.
  • Często myj ręce i dezynfekuj powierzchnie, regularnie wietrz pomieszczenia.
  • Jeśli zauważysz u siebie niepokojące objawy choroby, nie czekaj i zgłoś się po pomoc medyczną.

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna

Podczas świąt podstawowej pomocy medycznej udzielają punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. W dni wolne od pracy są one czynne przez całą dobę. W zależności od stanu zdrowia zgłaszającego się pacjenta konsultacja może mieć formę wizyty stacjonarnej w gabinecie lekarza, teleporady lub wizyty medyka w domu chorego. Jeśli lekarz przyjmujący w punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej podejrzewa u swojego pacjenta zakażenie koronawirusem, może skierować go na test wykrywający COVID-19.

Adresy punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej znajdziesz na stronie Twojego oddziału NFZ

Test w kierunku koronawirusa. Wypełnij formularz online

Jeśli podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia jest spowodowany koronawirusem, możesz skorzystać z nowej ścieżki zlecenia testów w kierunku COVID-19 – internetowego formularza dostępnego na stronie gov.pl/dom.

Zamieszczona tam ankieta składa się z kilku pytań dotyczących m.in. kontaktów z osobami, u których potwierdzono COVID-19, oraz objawów, jakie mogą świadczyć o rozwijającej się chorobie. Na podstawie udzielonych przez Ciebie odpowiedzi system oceni, czy istnieje ryzyko, że zaraziłeś się koronawirusem.

Jeśli okaże się, że powinieneś wykonać diagnozujący to test, możesz zapisać się na wymaz przez internet, wykorzystując profil zaufany, albo zamówić rozmowę z konsultantem Centrum Monitorowania Domowej Opieki Medycznej, który zleci Ci badanie.

Formularz kwalifikacji na test w kierunku COVID-19

Punkty pobrań wymazów

Pacjent skierowany na test wykrywający koronawirusa może go wykonać bezpłatnie w jednym z punktów pobrań wymazów. W całym kraju jest ponad 636 takich punktów. Będą one czynne również w okresie Świąt Wielkanocnych.

Po zleceniu badania otrzymasz informację sms z systemu eKolejka, kiedy i gdzie powinieneś się zgłosić, aby jak najszybciej wykonać test, blisko swojego miejsca zamieszkania, i uniknąć czekania w dużej grupie pacjentów. W wiadomości z systemu znajdziesz również link do tzw. Indywidualnej Strony Pacjenta, za pomocą której możesz zaakceptować lub odrzucić zalecany termin i wyszukać inny wolny termin lub miejsce badania.

Znajdź najbliższy punkt wymazowy i sprawdź, jak przygotować się do pobrania wymazu.

Szpitalne oddziały ratunkowe i izby przyjęć

W razie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć (IP) lub szpitalne oddziały ratunkowe (SOR).

Podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem? Zgłoś swoje objawy przed kontaktem z personelem SOR lub IP.

Adresy szpitalnych oddziałów ratunkowych i izb przyjęć znajdziesz na stronie internetowej Twojego oddziału NFZ.

Pogotowie ratunkowe

W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia skorzystaj z pomocy ratownictwa medycznego. Zadzwoń pod numer 999 lub 112.

Jeśli podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia jest spowodowany koronawirusem, koniecznie poinformuj o tym dyspozytora, który przyjmuje zgłoszenie.

Telefoniczna Informacja Pacjenta

Przez cały okres świąteczny do dyspozycji pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta. Pod numerem 800 190 590 bezpłatnie i przez całą dobę uzyskasz wszelkie, niezbędne informacje o postępowaniu w przypadku zakażenia koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą również, gdzie szukać najbliższego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz jak skontaktować się ze szpitalem.

Zadzwoń pod bezpłatny i całodobowy numer infolinii NFZ: 800 190 590