Starszy pan w maseczce czeka na szczepienie

Seniorzy szczepią się przeciw COVID-19

Masz 60+? Możesz zarejestrować się na szczepienie, czekają na Ciebie wolne terminy zabiegów

" "Informacje w tym artykule są aktualizowane

Jeśli masz 60 lat lub więcej

Jeśli masz mniej niż 60 lat

Grupa wiekowa

Jeśli masz 60 lat lub więcej

Jeśli jesteś osobą 60+, a jeszcze się nie zaszczepiłaś/aś, nadal możesz to zrobić. Wszystkie osoby 60+ mają wystawione e-skierowania na szczepienie.

Jeśli Twoje e-skierowanie wygasło (czyli nie zapisałeś/-aś się na szczepienie w terminie 90 dni od jego wystawienia lub Twoja wizyta umówiona, kiedy e-skierowanie było ważne, została odwołana), to nowe e-skierowanie zostanie ci automatycznie wystawione i będzie dostępne w e-rejestracji.

Uwaga, od 17 maja ozdrowieńcy mają wystawione e-skierowanie po 30 dniach od daty pozytywnego wyniku testu na koronawirusa.

Jak zapisujesz / rejestrujesz się na szczepienie

W tym celu możesz:

  • zadzwonić na bezpłatną infolinię Narodowego Programu Szczepień: 989
  • skontaktować się z wybranym punktem szczepień Znajdź punkt szczepień
  • zapisać się , wysyłając SMS na numer 664 908 556  lub 880 333 333 o treści: SzczepimySie
  • zapisać się poprzez e-rejestrację dostępną na stronie głównej pacjent.gov.pl:
    • przez e-rejestrację bez profilu zaufanego na komputerze (podajesz nazwisko, numer telefonu i PESEL) lub 

    • poprzez aplikację mojeIKP. Ściągnij aplikację mojeIKP na telefon lub

    • przez e-rejestrację z logowaniem poprzez profilem zaufanym lub dowodem osobistym z warstwą elektroniczną (e-dowód). Osoby, które mają konto internetowe w bankach spółdzielczych, BOŚ, PKO BP lub Pekao SA lub Paribas mogą zalogować się do tego formularza takimi samymi danymi, jakimi logują się na swoje konto internetowe. Możesz też założyć profil zaufany, wypełniając online formularz, a następnie potwierdzając go podczas wideoczatu z urzędnikiem przez komputer.

Jak założyć profil zaufany online

Podczas rejestracji możesz wybrać dokładny termin oraz miejsce Twojego szczepienia, a następnie otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. Do rejestracji nie potrzebujesz żadnych dodatkowych danych czy dokumentów, wystarczy, że podasz swój numer PESEL.

 

  • Wszystkie e-skierowania na szczepienie są ważne przez 90 dni. Jeśli nie posiadasz numeru PESEL lub minął termin ważności pierwszego e-skierowania, o wystawienie kolejnego e-skierowania możesz poprosić lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

Jeżeli zarejestrowałeś/aś się na szczepienie i masz wyznaczony termin, to Twoje e-skierowanie nie traci ważności aż do zakończenia szczepienia. Jeśli Twoje e-skierowanie przestanie być ważne, nim zapisałeś/aś się na szczepienie, zostanie Ci wystawione kolejne. 

Przeczytaj o przedłużaniu ważności e-skierowań dla seniorów

Jeśli potrzebujesz transportu do punktu szczepień, bo masz problemy z samodzielnym dotarciem na miejsce, możesz skorzystać z transportu zorganizowanego przez samorządy.

Kto i jak może skorzystać z transportu oferowanego przez samorządy

Jeśli Twój stan zdrowia uniemożliwia Ci dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień lub skorzystanie z transportu organizowanego przez jednostki samorządu terytorialnego i potrzebujesz szczepienia w miejscu zamieszkania (pobytu), skontaktuj się z Twoją przychodnią podstawowej opieki zdrowotnej. 

Przeczytaj, kto może być zaszczepiony w domu i jak to załatwić

Jeśli jesteś opiekunem starszej osoby, która jest ubezwłasnowolniona, dowiedz się, jak ją zaszczepić

Zapis na szczepienie przez e-rejestrację na pacjent.gov.pl

Od 22 stycznia br. e-rejestracja podpowiada pacjentowi, gdzie może się zaszczepić w danym województwie, w najszybszym dostępnym terminie. Może to być więc miejsce oddalone od miejsca zamieszkania pacjenta. Jeżeli dla pacjenta ważniejsze jest, by punkt szczepień znajdował się blisko jego miejsca zamieszkania, powinien sprawdzić dostępność terminów, wybierając konkretną miejscowość w wyszukiwarce.

wyszukiwarka e-rejestracji

Pamiętaj, że możesz wybrać dowolny punkt szczepień, niekoniecznie najbliższy. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację.

Uwaga, nie zaznaczaj „dowolny czas i termin”. Wybierz coś.

Zaraz po dokonaniu rezerwacji otrzymasz powiadomienie SMS-em, a następnie, również SMS-em, przypomnienie na dzień przed planowanym terminem szczepienia.

Możesz anulować wizytę, zmienić termin lub wybrać inny punkt szczepień przed przyjęciem pierwszej dawki szczepionki. Jednak już po pierwszym szczepieniu – nie będziesz mógł dokonać zmiany. Wynika to z konieczności podania drugiej dawki szczepionki, która pochodzi od tego samego producenta. Druga dawka musi też zostać podana w określonym terminie, tak by szczepienie było maksymalnie skuteczne.

Jak zarejestrować się poprzez SMS

  • Wyślij SMS-a o treści SzczepimySie na numer 664 908 556  lub 880 333 333
  • dostaniesz SMS z prośbą o podanie numeru PESEL
  • wpisz swój numer PESEL i odeślij SMS. Jeżeli się pomylisz i wpiszesz błędny numer PESEL, dostaniesz SMS-a z prośbą o poprawne wprowadzenie danych
  • dostaniesz kolejny SMS, tym razem z prośbą o Twój kod pocztowy
  • wyślij odpowiedź, wpisując kod pocztowy w formacie: 00222 lub 00–222. Jeżeli się pomylisz i wpiszesz błędnie kod pocztowy, dostaniesz SMS-a z prośbą o poprawne wprowadzenie danych
  • otrzymasz informację o: najbliższym możliwym terminie szczepienia, adresie placówki, w której to szczepienie ma być wykonane, a także godzinie szczepienia.
  • jeśli akceptujesz termin i miejsce, odpowiedz, wysyłając SMS o treści: TAK.
  • Po akceptacji terminu i miejsca otrzymasz wiadomość, że wizyta została umówiona. Dostaniesz SMS z przypomnieniem na dobę przed szczepieniem
  • jeśli termin i lokalizacja Ci nie odpowiada, odpowiedz: NIE
  • jeżeli odpowiedziałeś NIE, otrzymasz SMS z propozycją nowego terminu, godziny oraz lokalizacji

Jeżeli w systemie rejestracji nie będzie wolnych terminów, do wszystkich osób, które wyślą SMS oddzwoni infolinia w momencie uruchomienia nowych terminów szczepień.

Uwaga! Brak odpowiedzi na SMS w czasie 5 minut przerwie proces rejestracji.

Z jednego numeru telefonu możesz zarejestrować na szczepienie tylko trzy osoby.

W celu zmiany terminu szczepienia zadzwoń pod numer 989.

Jeśli nie udało Ci się dodzwonić na 989, to z numeru 664 908 556 dostaniesz SMS o treści: „Nadal chcesz zapisać się na szczepienie przeciw COVID-19? Odpowiedz POTWIERDZAM lub skontaktuj się z numerem 989”. Jeśli odpiszesz „Potwierdzam”, to infolinia skontaktuje się z Tobą, kiedy pojawią się nowe terminy szczepień w Twojej okolicy.

Jak przebiega szczepienie

Szczepionka podawana jest domięśniowo, w ramię. Nie musisz się w żaden sposób przygotowywać do zabiegu. Na miejscu, przed samym szczepieniem lekarz zbada Cię, by ocenić, czy możesz zostać zaszczepiony/a.

Po szczepieniu konieczna będzie 15. minutowa obserwacja pod kątem ewentualnego wystąpienia niepożądanego odczynu poszczepiennego (NOP).

Jeśli dostaniesz szczepionkę, która wymaga podania drugiej dawki, na termin drugiego szczepienia umów się od razu w punkcie szczepień, w którym otrzymałeś/aś pierwszą dawkę.

Informacja o przebytym szczepieniu

Informacja o przebytym szczepieniu będzie wprowadzana do e-karty szczepień w systemie e-zdrowie (P1). Pacjent otrzyma też zaświadczenie o szczepieniu. Informację o przyjętych kolejnych dawkach szczepień znajdziesz też na swoim Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce „Profilaktyka”>”Szczepienia”.

Fakt zaszczepienia zostanie potwierdzony poprzez Unijny Certyfikat COVID, który  znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta. Na UCC składa się kod QR i unikalny identyfikator:

  • zaloguj się na Twoje Internetowe Konto Pacjenta
  • wybierz kafelek „Certyfikaty” na dole strony
  • wybierz rodzaj certyfikatu i kliknij na „Pobierz kod QR
  • zapisz pdf na swoim urządzeniu lub wydrukuj, możesz też zeskanować kod.

Możesz też otrzymać UCC go w formie wydruku papierowego w punkcie szczepień, po zabiegu.

Unijny Certyfikat COVID (UCC) dostaje m.in. osoba, która otrzymała przynajmniej jedną dawkę szczepionki przeciw COVID-19. W Polsce UCC będzie ważny po 14 dniach od podania drugiej dawki dwudawkowej szczepionki lub po podaniu jednodawkowej szczepionki.

Więcej na temat Unijnego Certyfikatu COVID (UCC)

Jeśli masz mniej niż 60 lat

Najpierw szczepić się zaczęli seniorzy. Jeżeli jesteś osobą w wieku 40-59 lat i zgłosiłeś/aś chęć zaszczepienia się w styczniu lub lutym, to obecnie masz wystawione e-skierowanie na szczepienie. Zadzwoni do Ciebie automatyczny system, który zaproponuje Ci termin szczepienia. Może też przyjść informacja z propozycją terminu SMS-em.

Jeśli masz skończone 18 lat i nie zgłosiłeś/aś chęci zarejestrowania się na szczepienia, poczekaj na termin szczepień Twojej grupy wiekowej.  

Informację o tym, że zaczynają się szczepienia dla kolejnej kategorii wiekowej osób znajdziesz też na stronie www.gov.pl/web/szczepimysie. Będą też o tym mówiły media.

Dowiedz się więcej o szczepieniach:

W razie pytań lub wątpliwości