Dzewczyna w bialej  bluzce z komórką , w tle  biuro

Odpowiadamy na Wasze pytania

Sprawdź odpowiedzi na pytania dotyczące Internetowego Konta Pacjenta i aplikacji mobilnej mojeIKP, jakie najczęściej pojawiają się na Facebooku

Korzystaj z możliwości kontaktowania się w sprawie e-zdrowia na profilu „Internetowe Konto Pacjenta”.

Problemy z dostępem do konta dziecka

  1. Dlaczego nie mam dostępu do konta swojego dziecka? Co zrobić, by go mieć?
  2. Miałam/miałem dostęp do konta dziecka, ale go straciłam/straciłem. Co zrobić, by go odzyskać?

Dostęp do Internetowego Konta Pacjenta dziecka (dotyczy także aplikacji mojeIKP) ma z automatu ten rodzic, który swoim ubezpieczeniem w ZUS obejmuje dziecko. Rodzic, który ubezpiecza dziecko, udostępnia konto dziecka drugiemu rodzicowi.

Poniżej możliwe przyczyny utraty dostępu do IKP dziecka oraz środki zaradcze.

Czemu nie widzisz konta dziecka

Co należy zrobić

Twój pracodawca nie zgłosił dziecka do ZUS lub w trakcie procesu zdarzył się błąd w wypełnianiu deklaracji. Jeśli zmieniasz pracę, dziecko musi być zgłoszone do ubezpieczenia przez nowego pracodawcę.

Jeśli mimo zgłoszenia do ubezpieczenia nie widzisz IKP swojego dziecka, napisz do oddziału wojewódzkiego NFZZnajdź oddział wojewódzki NFZ. Tylko rodzic lub opiekun prawny może zweryfikować dane dotyczące dziecka!

W trakcie Twojej przerwy między jedną a drugą pracą drugi rodzic objął dziecko swoim ubezpieczeniem (nie ma znaczenia, kto zgłaszał dziecko do ZUS jako pierwszy, ale kto aktualnie to robi).

Niech drugi rodzic upoważni Cię do konta dziecka przez swoje IKP lub przez mojeIKP. Sprawdź, jak to zrobić.

Dziecko dopiero zostało zgłoszone do ubezpieczenia – aktualizacja na IKP może trwać do 21 dni.

Sprawdź ponownie.

Twoje dziecko ma własny tytuł ubezpieczenia z powodu:

  • odbywania praktyki zawodowej
  • zatrudnienia (jako pracownik młodociany)
  • pobierania:
  • zasiłku pielęgnacyjnego
  • renty rodzinnej.

W efekcie automatycznie rodzic traci dostęp do IKP dziecka na skutek zmiany rejestracji w systemie ubezpieczeń zdrowotnych.

Wyślij informację na adres e-mailowy ikp-pomoc@cez.gov.pl, a specjaliści z Centrum e-Zdrowia pomogą Ci odzyskać dostęp do IKP dziecka.

 

 

Jak udostępnić konto dziecka drugiemu rodzicowi

konta dzieci

Szczepienie przeciw HPV

  1. Jak zapisać dziecko na szczepienie przeciwko HPV?
  2. Co zrobić, jeżeli podczas zapisywania dziecka na szczepienie przeciw HPV wyświetlił się błąd/z innych przyczyn nie mogę umówić terminu?

Od 1 września 2024 r. możesz zapisać dziecko, które skończyło  9, a jeszcze nie skończyło 14 lat na szczepienie przeciw HPV w przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). To teraz podstawowa ścieżka zapisu. 

Tylko, jeśli przychodnia zgłosi wolny termin do systemu, możesz zapisać dziecko również 

  • przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
  • przez mojeIKP.

Jak zapisać dziecko na szczepienie przez IKP:

  • zaloguj się na Twoje Internetowe Konto Pacjenta (Jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta)
  • wejdź w zakładkę „Uprawnienia”, a następnie „Konta Twoich dzieci”
  • przejdź na konto Twojego dziecka
  • wybierz zakładkę „Profilaktyka”, a następnie „Szczepienia”
  • wybierz „Umów się na szczepienie”
  • wskaż, przeciwko czemu chcesz zaszczepić dziecko (rejestracja będzie w przyszłości obsługiwać także inne szczepienia)
  • wybierz termin i miejsce
  • potwierdź wybór.

Najczęstsze problemy z zapisaniem się na szczepienie przeciw HPV

Czemu nie możesz zarejestrować dziecka

Co należy zrobić

Kłopoty z zapisaniem na drugą dawkę przez IKP, choć na IKP dziecka pierwsza dawka jest odnotowana. E-rejestracja jednak proponuje zapisanie dziecka na pierwszą dawkę.

Placówka medyczna albo nie wpisała pierwszego szczepienia, albo nie zakończyła prawidłowo procedury w systemie. W efekcie, choć na IKP jest informacja o pierwszej dawce, e-rejestracja nie pozwala na zapisanie dziecka na drugą dawkę. Skontaktuj się z punktem szczepień, aby zweryfikował i prawidłowo zakończył wizytę na szczepienie.

Dziecko spełnia warunki wiekowe, system twierdzi inaczej i nie pozwala zapisać dziecka.

 

Program bezpłatnych szczepień 9-walentną szczepionką Gardasil 9 obejmuje dzieci, które skończyły 9, a nie skończyły jeszcze 14 lat. Jeśli Twoje dziecko urodziło się w 2010 r. i pierwszą dawkę przyjęło przed ukończeniem 14 lat, to może otrzymać drugą dawkę również po 14. urodzinach.

Jeśli nie możesz umówić wizyty, mimo że dziecko jest w grupie wiekowej objętej programem, zgłoś to na e-mail ikp-pomoc@cez.gov.pl.

Brak skierowania na szczepienie przeciw HPV.

Na szczepienia przeciw HPV nie są wystawiane e-skierowania. Rodzic umawia wizytę na pierwszą, a następnie kolejną dawkę z zachowaniem właściwego odstępu.

Odstęp pomiędzy dawkami szczepionki wynosi od 6 do 12 miesięcy.

 

Brak dokumentacji medycznej na IKP

  1. Dlaczego na IKP nie ma informacji o zrealizowanym świadczeniu?
  2. Gdzie na IKP znajdę dokumentację medyczną?

Swoją elektroniczną dokumentację medyczną (EDM) możesz zobaczyć na Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce „Historia leczenia”.

Obecnie masz dostęp do:

  • opisów badań diagnostycznych
  • wyników badań laboratoryjnych wraz z opisem
  • informacji od lekarza kierującego pacjenta do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, przepisanych lekach
  • wypisów ze szpitala
  • informacji wydawanej, gdy szpital odmawia przyjęcia pacjenta: o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych dalszych zaleceniach.

By na IKP dostępna była informacja o zrealizowanym świadczeniu lub elektroniczna dokumentacja medyczna, placówka musi wprowadzić je do systemu e-zdrowia. Jeśli nie widzisz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta jakichś dokumentów, spytaj swojego lekarza, przychodnię lub diagnostę, czy umieścili je w systemie.

Przeczytaj Poznaj EDM

E-zwolnienia na IKP

  1. Kiedy na IKP będzie widoczne moje e-zwolnienie?

Od 1 grudnia 2018 r. lekarze (lub asystenci medyczni) wystawiają zwolnienia wyłącznie elektronicznie, nazywane w skrócie e-ZLA. E-zwolnienie jest automatycznie przesyłane na profil Platformy Usług Elektronicznych płatnika składek i do systemu ZUS. To duże ułatwienie dla pacjentów.

Na Internetowym Koncie Pacjenta Twoje e-zwolnienie będzie widoczne po 1–2 dniach od wystawienia. Jako pracownik nie masz obowiązku dostarczania e-zwolnienia pracodawcy. Przepisy prawa pracy nakazują Ci jednak powiadomienie go, w dowolnej formie, o Twojej nieobecności, najpóźniej w drugim dniu nieobecności.

Swoje e-zwolnienie znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta. Wejdź w kafelek „Historia leczenia”, a następnie w „Zwolnienia”.

Problemy z logowaniem na IKP

Najczęstsze problemy z logowaniem się na Internetowe Konto Pacjenta wynikają z:

  • prac serwisowych przeprowadzanych przez Centrum e-Zdrowia i dotyczących aktualizacji wersji IKP
  • braku dostępności profilu zaufanego, którym zarządza podległy Ministerstwu Cyfryzacji Centralny Ośrodek Informatyki
  • zmian w systemach bankowych i czasowej niedostępności usługi mojeID, dzięki której można logować się na IKP jak na konto w banku.

Jeśli przyczyną są aktualizacje systemów rządowych, informacja na ten temat jest umieszczana na pierwszej stronie portalu pacjent.gov.pl. Jeśli przyczyną są prace po stronie banku, informacja jest na jego stronie.

Problem z logowaniem pojawi się również, jeśli nie została przedłużona ważność profilu zaufanego (jest ważny 3 lata).

Jeśli korzystasz z aplikacji mojeIKP, do której możesz zalogować się własnym kodem, profilem zaufanym lub biometrią (np. odciskiem palca), musisz potwierdzić swoją tożsamość w 3 przypadkach:

  • przy pierwszym logowaniu się do mojeIKP
  • przy zmianie telefonu
  • cyklicznie co dwa lata.

Jeśli problemy z logowaniem się utrzymują, skontaktuj się z infolinią: ikp-pomoc@cez.gov.pl.