Wszystkie osoby 12+ mogą teraz otrzymać szczepionkę Nuvaxovid (firmy Novavax) zmodyfikowaną na podwariant koronawirusa XBB.1.5 jako:
- trzecią lub czwartą dawkę przypominającą (osoby 60+ miały już możliwość zaszczepienia się trzecią dawką przypominającą, więc ta będzie dla nich czwarta, a dla pozostałych to trzecia dawka)
- kolejną dawkę w rozpoczętym cyklu szczepień.
Osoby do tej pory niezaszczepione, jeśli wybiorą tę szczepionkę, otrzymają dwie kolejne dawki w odstępie 3 tygodni.
Kolejną dawkę przypominającą powinny przyjąć zwłaszcza osoby, które:
- mają co najmniej 60 lat
- mają obniżoną odporność lub choroby współistniejące, które zwiększają ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19 (dotyczy osób w wieku co najmniej 12 lat)
- są pracownikami ochrony zdrowia, którzy mają bezpośredni kontakt z pacjentem lub materiałem zakaźnym.
Jeśli masz ponad 12 lat i aktywne e-skierowanie, nieważne na którą dawkę, to możesz umówić się teraz na podanie nowej szczepionki Nuvaxovid. Musisz tylko w rejestracji online wybrać nową szczepionkę (system może Ci proponować starą, ale możesz to zmienić). Możesz też powiedzieć, że wybierasz tę szczepionkę podczas rozmowy z infolinią lub z punktem szczepień.
Jeśli nie masz skierowania
Nie masz e-skierowania na szczepienie trzecią lub czwartą dawką przypominającą, a jesteś w grupie osób, które mogą się zaszczepić?
E-skierowanie na szczepienie:
- znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta
- odbierzesz w aplikacji na telefon mojeIKP.
Jeśli nie masz e-skierowania, to sprawdź, czy:
- upłynęło 180 dni od ostatniego szczepienia
- punkt szczepień wpisał prawidłowo poprzednie szczepienia (możesz to zweryfikować na swoim Internetowym Koncie Pacjenta).
Sprawdź, jak się zalogować na Internetowe Konto Pacjenta
Twoje drugie szczepienie przypominające powinno zostać oznaczone w systemie jako dawka 2/P – inaczej nie dostaniesz automatycznie e-skierowania na trzecie szczepienie przypominające.
Jeśli punkt szczepień popełnił błąd, wprowadzając Twoją kartę szczepienia do systemu, skontaktuj się z nimi, by to poprawili.
Jeśli szczepienie jest wpisane prawidłowo i minęło 180 dni od poprzedniego, a mimo to nie masz e-skierowania:
- zgłoś się do lekarza POZ (np. konsultacja telefoniczna, e-wizyta lub wizyta w poradni) z prośbą o jego wystawienie
- udaj się do punktu szczepień (przychodni POZ), aby tam zweryfikować karty szczepień i poprosić o wystawienie e-skierowania. Znajdź punkt szczepień
Jeśli Twoje e-skierowanie wygasło (masz 90 dni, by zapisać się na szczepienie), to nowe e-skierowanie zostanie Ci wystawione automatycznie.