młoda para patrzy na komórkę, którą trzyma chłopak

Nie daj się zaskoczyć, sprawdź swoje ubezpieczenie

Podczas rejestracji na wizytę lub badanie podajesz PESEL, by potwierdzić swoje prawo do leczenia w ramach ubezpieczenia w NFZ. Teraz możesz w każdej chwili sprawdzić w aplikacji mojeIKP, czy system potwierdza Twoje prawa

mojeIKP to bezpłatna aplikacja na telefon, która daje dostęp do najważniejszych funkcji Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Aplikację możesz pobrać na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store.

Teraz sprawdzisz w aplikacji mojeIKP, czy Twoje ubezpieczenie w NFZ jest aktualne. Jeśli nie, podejmij odpowiednie kroki, nim pójdziesz do lekarza.

Czym jest eWUŚ

Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) to system, który:

  • pozwala szybko sprawdzić Twoje prawo do świadczeń w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ)
  • jest codzienne aktualizowany o informacje z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS)
  • potwierdza prawo do świadczeń zdrowotnych osób ubezpieczonych w innych państwach UE/EFTA, które mieszkają w Polsce i mają odpowiednie poświadczenie wystawione przez NFZ.

Kiedy podajesz swój PESEL w rejestracji, pracownik opieki zdrowotnej sprawdza Twoje ubezpieczenie w systemie. Jeśli w systemie masz status:

  • „zielony” – system potwierdza Twoje prawo do świadczeń w ramach NFZ
  • „czerwony” – system nie potwierdza Twojego prawa do świadczeń w ramach NFZ.  Nie zawsze oznacza to, że nie masz aktywnego ubezpieczenia.

Jak sprawdzisz eWUŚ w mojeIKP

Uruchom aplikację mojeIKP i:

  • zaloguj się
  • przejdź do sekcji e-zdrowie (na dole ekranu)
  • kliknij w kafelek „Ubezpieczenie zdrowotne”
  • zobaczysz na górze jeden z dwóch komunikatów:
    • Narodowy Fundusz Zdrowia POTWIERDZA prawo do świadczeń zdrowotnych (zielony)
    • Narodowy Fundusz Zdrowia NIE POTWIERDZA prawa do świadczeń (szary).

 ewuś w mojeIKP

Jeśli system nie potwierdza Twojego ubezpieczenia, zobaczysz też wyjaśnienie dodatkowe (znaczek „i” w kółeczku).

Co zrobić, gdy system nie potwierdza ubezpieczenia

Oto, co możesz zrobić, gdy system nie potwierdza ubezpieczenia (Twojego lub Twojej rodziny).

Złóż pisemne oświadczenie

Jeśli przysługuje Ci prawo do świadczeń, potwierdź to pisemnym oświadczeniem. To wystarczy, aby lekarz przyjął Cię w ramach ubezpieczenia.

Za osobę niepełnoletnią oświadczenie podpisuje opiekun.

Oświadczenie pacjenta

Oświadczenie opiekuna

Przedstaw dokument potwierdzający ubezpieczenie

Pokaż dokument potwierdzający Twoje prawo do świadczeń, np. legitymację emeryta-rencisty, zaświadczenie od pracodawcy lub aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.

Wyjaśnij swoją sytuację

Potwierdź u swojego pracodawcy, że objął Cię ubezpieczeniem i że odprowadza za Ciebie składkę zdrowotną. A także – że Twoja rodzina (np. mąż, żona, dzieci) jest zgłoszona do ubezpieczenia. Przekaż te informacje do swojego oddziału NFZ.

Dane kontaktowe oddziałów wojewódzkich NFZ