rodzina przy laptopie

Internetowe Konto Pacjenta nie tylko w czasie pandemii

Korzystaj z Internetowego Konta Pacjenta, by w bezpieczny i wygodny sposób otrzymać e-receptę lub e-skierowanie. Dowiedz się, jaki jest wynik Twojego testu na koronawirusa i ile dni będziesz na kwarantannie lub izolacji domowej.

Internetowe Konto Pacjenta ma każdy, kto ma PESEL. Musisz się tylko na nie zalogować i zacząć korzystać. Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta (IKP) wiele spraw związanych ze zdrowiem załatwisz: szybko, wygodnie, bezpiecznie, bez wychodzenia z domu.

Znajdziesz na nim m.in.:

  • e-recepty (wraz z informacją o refundacji i sposobie dawkowania przepisanych leków)
  • e-skierowania (na leczenie specjalistyczne i do szpitala)
  • historię Twoich wizyt u lekarza w ramach NFZ
  • informację o zwolnieniach lekarskich (e-zwolnienie)
  • informację o lekach (możesz sprawdzić każdy lek dopuszczony do obrotu w Polsce)
  • listę Twoich wyrobów medycznych zrefundowanych przez NFZ
  • możliwość zmiany lekarza/pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej
  • możliwość złożenia wniosku o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego
  • wynik Twojego testu na koronawirusa
  • informację, do kiedy prawdopodobnie masz przebywać na kwarantannie lub izolacji domowej (ostatecznie zależy to od Twojego stanu zdrowia).

Jako rodzic, który zgłosił dziecko do ZUS, masz dostęp do jego Internetowego Konta Pacjenta. Możesz upoważnić kogoś do wglądu do konta lub odebrania i zrealizowania Twojej e-recepty.

Dowiedz się, w czym może Ci pomóc Internetowe Konto Pacjenta

Poznasz wynik testu na koronawirusa

Jeśli są już wyniki Twojego testu na obecność koronawirusa, to po zalogowaniu się na Internetowym Koncie Pacjenta zobaczysz informację o wyniku.

Jeśli podałeś/aś w ustawieniach konta swój telefon, to SMS powiadomi Cię o tym, że na Internetowym Koncie Pacjenta masz już informację o wyniku Twojego testu.

Dowiesz się o izolacji domowej lub kwarantannie

Jeśli skierowano Cię na kwarantannę lub izolację domową, po zalogowaniu się na Internetowe Konto Pacjenta na górze strony zobaczysz alert z dzwoneczkiem. Podany też będzie prawdopodobny czas izolacji lub kwarantanny. Może on ulec zmianie, w zależności od Twojego stanu zdrowia i decyzji lekarza. Gdy czas izolacji się skończy, ta informacja zniknie z Twojego konta.

Dzięki temu nie musisz już czekać na informacje od Twojego lekarza, dzwonić do przychodni czy sanepidu.

Możesz też pobrać dokument z elektronicznym podpisem, który potwierdza, że przebywasz na izolacji lub kwarantannie, i wysłać go mailem Twojemu pracodawcy.

Teraz informacja na Internetowym Koncie Pacjenta dotycząca Twojej kwarantanny lub izolacji domowej nie zniknie po jej zakończeniu. Będzie stale widoczna, chyba że zastąpi ją kolejny alert dotyczący konieczności przebywania na kwarantannie lub izolacji domowej. Dzięki temu nadal będzie można pobrać dokument z elektronicznym podpisem, potwierdzający fakt izolacji lub kwarantanny.  

Odbierzesz e-receptę

Bierzesz jakieś leki na stałe lub źle się czujesz? Po konsultacji lekarz wystawi Ci e-receptę. Dostaniesz ją w postaci:

  • SMS-a z 4 cyfrowym kodem
  • e-maila z pdf-em.

E-recepta będzie też dostępna na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta. Nigdy jej nie zgubisz, zawsze możesz sprawdzić dawkowanie.

Realizujesz ją w aptece, podając Twój numer PESEL i kod lub pozwalając na jej zeskanowanie przez farmaceutę.

Odbierzesz e-skierowanie

E-skierowania będą obowiązkowe od 8 stycznia 2021 roku, ale już dziś obsługuje je wiele placówek. Co więcej, teraz już zarejestrujesz je w każdej przychodni.

E-skierowanie może być wystawione na:

  • ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne
  • leczenie szpitalne
  • badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej
  • rezonans magnetyczny
  • badanie endoskopowe przewodu pokarmowego
  • badanie echokardiograficzne płodu.

E-skierowanie nie jest wystawiane na:

  • leczenie w uzdrowisku lub sanatorium
  • programy lekowe
  • rehabilitację
  • do szpitala psychiatrycznego.

E-skierowanie możesz otrzymać w postaci:

  • SMS-a z 4 cyfrowym kodem
  • e-maila z pdf-em
  • wydruku informacyjnego e-skierowania.

W przychodni możesz zapisać się telefonicznie na wizytę, podając 4-cyfrowy kod e-skierowania oraz nr PESEL. Jeśli zapisujesz się osobiście, pokaż w rejestracji e-mail z informacją o skierowaniu lub SMS z kodem i podaj PESEL. Jednak z uwagi na epidemię lepiej załatwiaj sprawy przez telefon lub online.

Jeśli przychodnia nie obsługuje e-skierowania, również możesz się zapisać, tylko musisz podać więcej danych:

  • podstawowe informacje o skierowaniu (kto wystawił, z jakim rozpoznaniem)
  • 4-cyfrowy kod dostępu i Twój PESEL lub
  • klucz – 44-cyfrowy numer umożliwiający odczytanie e-skierowania; numeryczne przedstawienie kodu kreskowego lub
  • numer identyfikujący – identyfikator techniczny umożliwiający rozróżnienie dokumentu w systemie, zawierający różne metadane zgodne ze standardami.
Przykładowy wydruk informacyjny e-skierowania

e-skierowanie z opisem

Przychodnia poprosi Cię o złożenie oświadczenia, że zapisałeś się tylko do jednej placówki. Dostaniesz wzór oświadczenia oraz informację, czy masz wysłać je mailem, nagrać czy potwierdzić podczas rozmowy, a następnie podpisać, kiedy przyjdziesz na wizytę.

Pamiętaj, że na podstawie skierowania możesz zapisać się tylko do jednej placówki medycznej.

Nadal możesz otrzymać:

  • tradycyjne skierowanie na papierowym formularzu, jeśli przychodnia nie wystawia e-skierowań lub
  • wydruk informacyjny e-skierowania z odręcznym podpisem lekarza. Takie e-skierowanie zrealizujesz w każdej placówce i wówczas już nie musisz składać oświadczenia.

Co zrobić, by odbierać e-recepty lub e-skierowania

Kiedy jesteś zalogowany/a na Internetowym Koncie Pacjenta, wybierz „Moje konto”, a potem edytuj Twoje dane i:

  • wpisz numer telefonu, na który SMS-em przyjdzie Twoja e-recepta lub e-skierowanie
  • wpisz adres e-mail, na który przyjdzie Twoja e-recepta lub e-skierowanie w postaci PDF.

Możesz kogoś upoważnić

Wygodniej Ci, by ktoś odbierał za Ciebie e-recepty i je realizował? Internetowe Konto Pacjenta to umożliwia.

Jedynym warunkiem jest to, że bliska Ci osoba również korzysta z IKP.

Żeby upoważnić bliskich:

  • logujesz się na Internetowym Koncie Pacjenta
  • na górze z prawej strony widzisz słowo „Uprawnienia”, klikasz na nie
  • teraz klikasz na „Moi pełnomocnicy”, a następnie na „Dodaj pełnomocnika”
  • wpisujesz kolejne dane tak, jak podpowiada Ci system: Nazwisko, PESEL, zakres dostępnych danych i czas, na jaki ktoś ma upoważnienie. Zatwierdzasz.

Teraz Twoja córka, wnuk czy opiekunka może przeglądać Twoją dokumentację medyczną.

Osoba upoważniona zobaczy, że ma upoważnienie, klikając w „Uprawnienia”. Zawsze możesz cofnąć to upoważnienie.

Jeśli chcesz, żeby to nie Ciebie, ale bliską osobę system informował (SMS-em lub e-mailem) o otrzymaniu e-recepty i/lub e-skierowania, zaznacz odpowiednie opcje w ustawieniach konta. Kliknij na „Edytuj swoje dane”. Podaj numer telefonu lub/i adres mailowy bliskiej osoby. Zatwierdź.

Czemu warto upoważnić bliską osobę:

  • jeśli nie korzystasz z Internetu lub masz problemy z chodzeniem i ktoś za Ciebie wykupuje Twoje e-recepty, takie rozwiązanie jest wygodne. Zwłaszcza w przypadku leków, które bierzesz stale.

Jeśli jesteś opiekunem prawnym osoby, która nie może załatwiać osobiście swoich spraw urzędowych, możesz też uzyskać dostęp do konta podopiecznego.

Korzystaj z Internetowego Konta Pacjenta

Każdy obywatel ma swoje Internetowe Konto Pacjenta, wystarczy się na nie zalogować.

Możesz to zrobić poprzez:

  • profil zaufany

Sprawdź, jak założyć profil zaufany

Bez wychodzenia z domu załatwisz profil zaufany, jeśli jesteś klientem bankowości elektronicznej PKO Bank Polski SA, Santander, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz platformy Envelo.

  • konto internetowe iPKO lub Inteligo w PKO BP lub w banku spółdzielczym

Jeśli jesteś klientem, nie musisz zakładać wcześniej profilu zaufanego. Wystarczy, że wejdziesz na portal pacjent.gov.pl i klikniesz na kafelek na górze „Zaloguj się”, a po przeniesieniu na stronę logowania wybierzesz ikonkę banków spółdzielczych lub iPKO czy Inteligo. Następnie logujesz się swoim hasłem, dokładnie tak samo, jak w przypadku logowania na konto. Jeśli korzystasz z banku spółdzielczego, musisz przedtem wybrać województwo i wpisać nazwę banku.

Sprawdź, czy Twój bank spółdzielczy umożliwia Ci logowanie się na IKP

  • dowód osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu) – potrzebujesz do tego czytnika karty lub specjalnej aplikacji na smartfon
  • kwalifikowany podpis elektroniczny.

Sprawdź, jak się zalogować na Internetowe Konto Pacjenta