Możesz wygodnie odbierać e-recepty na telefonie w bezpłatnej, mobilnej aplikacji mojeIKP. Przy pierwszym uruchomieniu potwierdzasz swoją tożsamość. Potem logujesz się do aplikacji własnym kodem albo odciskiem palca lub identyfikacją twarzy.
Co ułatwia Ci aplikacja mojeIKP
Jeżeli korzystasz z aplikacji mojeIKP, to m.in.:
- odbierzesz powiadomienie o wystawionej e-recepcie bezpośrednio na telefon. Dotyczy to także e-recept wystawionych dzieciom czy bliskiej osobie, która upoważniła Cię do tego
- zrealizujesz pobraną e-receptę, nawet jeśli nie masz dostępu do internetu (w trybie offline)
- wykupisz leki w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu (bez konieczności podawania farmaceucie numeru PESEL)
- ustawisz przypomnienie o zażywanych lekach (o której godzinie, jaka dawka, na czczo czy po posiłku)
- sprawdzisz, jak przyjmować lek, i przeczytasz ulotkę leku w każdej chwili, również za pomocą skanera kodu leku umieszczonego w aplikacji
- pobierzesz e-receptę na urządzenie mobilne w formie PDF jako plik do wydruku, aby można ją było wysłać do innej osoby przy pomocy np. poczty internetowej lub komunikatorów internetowych, takich jak SMS czy Messenger
- zamówisz e-receptę na leki, które stale bierzesz (o ile Twoja przychodnia obsługuje tę funkcję).
Jak znaleźć swoją e-receptę w mojeIKP
E-receptę, którą Ci właśnie wystawiono, widzisz od razu po zalogowaniu się, informuje Cię też o niej dzwoneczek powiadomienia.
Wszystkie e-recepty są widoczne w zakładce „e-zdrowie”/ „Twoje e-recepty”, w kolejności ich wystawienia. Recepty jeszcze niezrealizowane są oznaczone zieloną kropką.
Na górze możesz wybrać też zakładkę „zamówione”, ale na razie niewiele przychodni wystawia e-recepty po zamówieniu ich online.
Jeśli masz wystawioną e-receptę roczną, którą wykupujesz co 120 dni, a potem kilka innych e-recept, to ta e-recepta nie będzie widoczna jako pierwsza. Do jej znalezienia warto użyć wyszukiwarki.
Wejdź w „Twoje e-recepty” i kliknij na znaczek lupy w prawym górnym rogu. Teraz możesz przeszukiwać swoje recepty według:
- nazwy leku
- nazwiska lekarza
- nazwy placówki
- daty wystawienia
- statusu leku: wystawiony, częściowo zrealizowany, w przygotowaniu, zrealizowany.
Czemu zrealizowane e-recepty nie znikają z aplikacji
Chcesz usuwać zrealizowane e-recepty z aplikacji? To niemożliwe.
Po pierwsze: Twoje e-recepty to ważna część Twojej historii leczenia.
Po drugie: właściwa diagnoza i skuteczne leczenie zależą także od tego, czy lekarz ma całościowy obraz Twojego stanu zdrowia. Jeśli bierzesz kilka leków jednocześnie, zwłaszcza jeśli nie są to leki przepisywane przez jednego lekarza, to efekt może być szkodliwy. Dlatego ważne jest, by lekarz miał informację o wszystkim, co zażywasz, także o suplementach diety. Lekarz potrafi tak dobrać leki, żeby ich wspólne działanie było dla Ciebie korzystne.
Po trzecie: lekarz, by właściwie się Tobą zająć, może Cię poprosić o dostęp do Twoich e-recept. Np. jeśli na wakacjach udasz się na konsultację nie do swojej przychodni POZ, ale do przychodni najbliższej miejsca Twojego pobytu, lub gdy przyjmuje Cię nowy lekarz specjalista.
Po czwarte: recept na preparaty zawierające substancje psychotropowe lekarz nie powinien wystawiać bez sprawdzenia historii Twoich e-recept.
Po piąte: przydać Ci się może także porada farmaceuty. Niektóre suplementy diety lub leki bez recepty mogą mieć negatywny wpływ, np. na skuteczność prowadzonej już kuracji. Są też substancje, które mogą sprawić, że Twoja skóra będzie bardziej podatna na promienie słoneczne. Inne z kolei spowodują, że będziesz szybciej tracić wodę. Przy niektórych należy zażywać dodatkowo np. witaminy. Farmaceuta zna składniki leków i ma na bieżąco informacje na temat wszystkich substancji, które sprzedaje.
Dlatego Twoja historia e-recept na IKP i aplikacji mobilnej mojeIKP jest potrzebna.