kalosze osoby stojącej w wodzie, w tle zalane mieszkanie

Informacje dla powodzian

Mieszkasz na terenach objętych powodzią?  Woda zabrała Twoją dokumentację medyczną i leki? Skorzystaj z bezpłatnej infolinii 800 190 590

Jeśli potrzebujesz informacji, gdzie możesz otrzymać pomoc medyczną, skorzystaj z całodobowego, bezpłatnego numeru 800 190 590.

Szczegółowe informacje dotyczące:

  • pomocy medycznej, jaką możesz otrzymać
  • zasad przechowywania leków i zabezpieczeń sanitarnych na czas powodzi i po niej

znajdziesz także na stronie Ministerstwa Zdrowia.

Gdzie uzyskasz recepty na leki

Jeśli nie możesz dostać się do swojego lekarza rodzinnego, masz prawo do wizyty u każdego lekarza POZ w Polsce.

W szpitalach w Polanicy-Zdroju i w Głuchołazach czekają lekarze, którzy pomogą Ci uzyskać receptę, gdy nie masz dostępu do internetu:

    • Specjalistyczne Centrum Medyczne S.A. w Polanicy-Zdroju, ul. Św. Jana Pawła II 2, tel. 074 862 11 03;
    • Szpital Specjalistyczny MSWIA w Głuchołazach, ul. Karłowicza 40, tel. 507 105 671
    • SP ZOZ Głuchołazy, ul. M. C. Skłodowskiej 16, tel. 506 186 520, 77 45 11 210.

W tych szpitalach na izbach przyjęć otrzymasz receptę papierową.  

W sytuacji zagrożenia zdrowia i życia receptę może wystawić też farmaceuta, nawet na 120 dni terapii. Farmaceuta nie wystawi Ci tylko recepty na leki narkotyczne i psychotropowe. Receptę farmaceutyczną zrealizujesz jedynie ze 100% odpłatnością – bez refundacji.

Jak udostępnisz swoją historię leczenia

Jeśli masz w telefonie zainstalowaną i uruchomioną aplikację mojeIKP lub jeśli korzystasz z Internetowego Konta Pacjenta, masz dostęp do swojej historii leczenia, e-recept, e-skierowań,  listy wyrobów medycznych, indywidualnego planu opieki medycznej (IPOM).

Pamiętaj, że aplikacja mojeIKP działa także w trybie offline. Masz dostęp do dokumentów medycznych (recept, skierowań), które pobrałeś/aś przy ostatnim logowaniu się do internetu.

Twój lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) ma dostęp do informacji o Twojej historii leczenia. Dotyczy to także lekarza POZ, który przyjmuje Cię w Twojej poradni w zastępstwie Twojego lekarza wyboru.

Jeśli Twoja dokumentacja medyczna w przychodni jest niedostępna, to w systemie e-zdrowie (P1) zapisana jest historia leczenia i wystawiane Ci dokumenty. To od Ciebie zależy, czy udostępnisz ją lekarzowi, który przyjmuje Cię w zastępstwie Twojego lekarza POZ.

Lekarz rodzinny, który przyjmuje Cię w innej przychodni, również może sprawdzić dotychczasowe leczenie, jeśli wyrazisz na to zgodę.

Lekarzowi możesz udostępnić swoje recepty i inne dokumenty medyczne przez:

  • Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
  • aplikację na telefon mojeIKP
  • kod, który podczas wizyty dostaniesz SMS-em na telefon.

Jak upoważnić lekarza na IKP

Sprawdź, jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta

Na Internetowym Koncie Pacjenta

  • na górze z prawej strony znajdź zakładkę „Uprawnienia”, kliknij w nią
  • wybierz „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie”
  • kliknij na granatowy przycisk z napisem „Przyznaj dostęp”
  • zaznacz, komu przyznajesz dostęp, np. lekarz, lekarz dentysta
  • znajdź właściwą osobę, wpisując jej imię, nazwisko lub numer PWZ (prawa wykonywania zawodu)
  • określ, że udostępniasz e-recepty, i wskaż czas udostępniania
  • zatwierdź.

Zawsze możesz cofnąć to upoważnienie.

Jak upoważnić lekarza przez mojeIKP

Jak to zrobić:

  • uruchom aplikację i wejdź w „Menu” (trzy krótkie linie w prawym górnym rogu ekranu)
  • wybierz „Uprawnienia”
  • wybierz „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie”
  • kliknij na „Przyznaj dostęp”
  • zaznacz: pracownik medyczny
  • wpisz dane osoby: podajesz imię, nazwisko lub numer PWZ (prawa wykonywania zawodu)
  • kliknij „Szukaj”
  • kiedy system znajdzie lekarza, wybierz, że ma mieć dostęp do e-recept
  • wskaż czas, na jaki udzielasz dostępu
  • zapisz.

Jeśli pracownika medycznego nie ma w wykazie lub starasz się upoważnić medyka lub placówkę, którzy już mają dostęp do Twoich danych, system Cię o tym poinformuje.

Pamiętaj, że zawsze możesz cofnąć swoje upoważnienie lub zmienić jego zakres.

Jak upoważnić lekarza przy pomocy SMS-a

Szybko i prosto udostępnisz lekarzowi recepty podczas wizyty w gabinecie. Pod warunkiem, że:

  • masz w telefonie aplikację mojeIKP lub
  • masz uruchomione Internetowe Konto Pacjenta.

Jak możesz upoważnić lekarza przez SMS:

  • ustalasz z lekarzem zakres Twojego upoważnienia, np. wgląd do recept
  • lekarz poprosi o dostęp w swoim systemie gabinetowym
  • otrzymasz SMS z kodem
  • lekarz wpisze ten kod do systemu i będzie miał wgląd przez 24 godziny w historię Twoich recept.

Kiedy pacjentem jest Twoje dziecko

Jeśli Twoje dziecko potrzebuje leków, udostępniasz jego historię e-recept. Możesz to zrobić przez:

  • Internetowe Konto Pacjenta dziecka (przez zakładkę „Uprawnienia)
  • konto dziecka w aplikacji mojeIKP (w „Menu” zmieniasz konto)
  • SMS podczas wizyty w gabinecie.

Jedyna różnica polega na tym, że najpierw musisz przejść na konto dziecka.

Przeczytaj więcej o dostępie do konta dziecka

Co jeszcze załatwisz na IKP i mojeIKP

Na IKP i przez mojeIKP możesz m.in.:

  • zamówić e-recepty na leki, które stale zażywasz, u lekarza POZ, o ile przychodnia obsługuje tę funkcję
  • zmienić lekarza POZ, pielęgniarkę POZ, położną POZ – tylko na IKP
  • sprawdzić historię e-skierowań
  • sprawdzić e-wyroby medyczne, które zostały Ci przepisane
  • na IKP: uzyskać dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM):
    • opisu badań diagnostycznych
    • wyników badań laboratoryjnych wraz z opisem
    • informacji od lekarza kierującego pacjenta do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, przepisanych lekach
    • wypisów ze szpitala
    • informacji wydawanej, gdy szpital odmawia przyjęcia pacjenta: o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych dalszych zaleceniach.

Jak postępować po powodzi

Informacja dla powodzian dot. wody przeznaczonej do spożycia i postępowania w przypadku zalania budynków

Bezpieczeństwo żywności podczas powodzi