Zimowa aura to czas, kiedy warunki na drogach mogą być nieprzewidywalne. Śliska nawierzchnia, oblodzenie i szybko zapadający zmrok zwiększają ryzyko wypadków. Dlatego warto być przygotowanym na każdą ewentualność.
W razie wypadku na drodze kluczowe jest szybkie i skuteczne udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym, zanim dojedzie pogotowie. Z pomocą przychodzi aplikacja mojeIKP, która da Ci szczegółowe wskazówki, co robić.
Udzielenie pomocy to Twój obowiązek. Tylko w przypadku, gdy zagrożone jest Twoje życie, możesz zrezygnować z udzielenia pomocy osobie, która jej potrzebuje.
Jak mojeIKP pomoże w razie wypadku?
Czy jesteś uczestnikiem wypadku, czy jego świadkiem, stres i emocje mogą utrudnić prawidłowe działanie. Funkcja pierwszej pomocy poprowadzi Cię krok po kroku, podpowie, co masz robić.
Gdzie znajdziesz pierwszą pomoc w aplikacji?
Pierwsza pomoc w moimIKP jest dostępna bez logowania się.
Masz dwa sposoby dotarcia do pierwszej pomocy z głównej strony aplikacji mojeIKP:
- Wejdź do zakładki „Pierwsza pomoc” i kliknij na: „Udziel pierwszej pomocy”. Wskazuj stan poszkodowanego (czy jest przytomny, czy oddycha) i rób to, co Ci zaleca aplikacja.
- Wejdź do zakładki „Pierwsza pomoc” i wybierz „Inne przypadki i zdarzenia”>>„ Wypadek komunikacyjny”. Postępuj zgodnie z zaleceniami aplikacji.
Jak wezwać pogotowie?
Zadzwoń na 999, żeby wezwać pomoc, lub poproś kogoś, by to zrobił.
Numer do pogotowia ratunkowego znajdziesz na głównej stronie aplikacji mojeIKP w zakładce „Ważne numery”. W aplikacji znajdziesz też informacje, jak rozmawiać z dyspozytorem, o co Cię spyta, jakie informacje należy mu przekazać.
Co masz robić po wezwaniu pogotowia?
mojeIKP przeprowadzi Cię przez wszystkie etapy udzielania pomocy w takiej sytuacji:
- Zabezpieczenie miejsca zdarzenia – przypomni o podstawowych zasadach, takich jak włączenie świateł awaryjnych, ustawienie trójkąta ostrzegawczego czy założenie kamizelki odblaskowej.
- Ocena stanu poszkodowanych – pomoże ocenić liczbę ofiar i ich stan, a następnie zasugeruje odpowiednie działania, np. przemieszczenie poszkodowanego w bezpieczny sposób, bez ryzyka urazu kręgosłupa i szyi, gdy poszkodowany leży lub jest w aucie, a jest zagrożenie pożarem.
- Pierwsza pomoc – da instrukcje, jak postępować w przypadku dziecka lub dorosłego, osoby przytomnej lub nieprzytomnej, w tym jak prawidłowo udrożnić drogi oddechowe, zatamować krwotok czy wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową (RKO). Aplikacja ma nawet plik dźwiękowy, który pomaga utrzymać odpowiednie tempo ucisków podczas RKO.
W przypadku zatrzymania akcji serca kluczowe są pierwsze minuty – to od nich zależy, czy poszkodowany przeżyje.
Jeśli jest ktoś obok Ciebie, daj tej osobie telefon do ręki, niech Ci czyta, co masz robić, a Ty wykonuj kolejne czynności.
Nie martw się, że telefon przejdzie w stan uśpienia. Kiedy zaczniesz wyświetlanie pierwszej pomocy, Twój telefon będzie pozostawał z włączonym ekranem – ekran nie wygasi się samoczynnie zgodnie z ustawieniami systemu.
Dzięki dostępnym instrukcjom możesz też bezpiecznie użyć automatycznego defibrylatora AED, jeśli znajduje się w pobliżu. (Na ogół są umieszczane w miejscach publicznych i dużych instytucjach, np. w urzędzie, na stacji benzynowej, dworcu, stacji metra).
Co jeszcze oferuje mojeIKP?
Oprócz pomocy w wypadkach drogowych aplikacja mojeIKP daje dostęp do wielu innych funkcji, takich jak:
- przeglądanie e-recept i e-skierowań
- ustawianie przypomnień o zażywaniu leków
- dostęp do certyfikatów szczepień i innych dokumentów medycznych
- potwierdzenie Twojego ubezpieczenia w NFZ
- Twoja historia leczenia.
Aplikacja działa również w trybie offline, więc masz dostęp do niezbędnych informacji nawet bez połączenia z internetem.
Jak zainstalować aplikację?
Aplikację możesz pobrać na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store. Po pobraniu zaloguj się za pomocą profilu zaufanego lub konta bankowego, co zapewnia bezpieczeństwo i poufność danych. Warto zainstalować aplikację wcześniej, by w razie potrzeby móc z niej szybko skorzystać.