Korzystaj z możliwości kontaktowania się w sprawie e-zdrowia na profilu „Internetowe Konto Pacjenta”.
Problemy z dostępem do konta dziecka
- Dlaczego nie mam dostępu do konta swojego dziecka? Co zrobić, by go mieć?
- Miałam/miałem dostęp do konta dziecka, ale go straciłam/straciłem. Co zrobić, by go odzyskać?
Dostęp do Internetowego Konta Pacjenta dziecka (dotyczy także aplikacji mojeIKP) ma z automatu ten rodzic, który swoim ubezpieczeniem w ZUS obejmuje dziecko. Rodzic, który ubezpiecza dziecko, udostępnia konto dziecka drugiemu rodzicowi.
Poniżej możliwe przyczyny utraty dostępu do IKP dziecka oraz środki zaradcze.
Czemu nie widzisz konta dziecka |
Co należy zrobić |
Twój pracodawca nie zgłosił dziecka do ZUS lub w trakcie procesu zdarzył się błąd w wypełnianiu deklaracji. Jeśli zmieniasz pracę, dziecko musi być zgłoszone do ubezpieczenia przez nowego pracodawcę. |
Jeśli mimo zgłoszenia do ubezpieczenia nie widzisz IKP swojego dziecka, napisz do oddziału wojewódzkiego NFZ: Znajdź oddział wojewódzki NFZ. Tylko rodzic lub opiekun prawny może zweryfikować dane dotyczące dziecka! |
W trakcie Twojej przerwy między jedną a drugą pracą drugi rodzic objął dziecko swoim ubezpieczeniem (nie ma znaczenia, kto zgłaszał dziecko do ZUS jako pierwszy, ale kto aktualnie to robi). |
Niech drugi rodzic upoważni Cię do konta dziecka przez swoje IKP lub przez mojeIKP. Sprawdź, jak to zrobić. |
Dziecko dopiero zostało zgłoszone do ubezpieczenia – aktualizacja na IKP może trwać do 21 dni. |
Sprawdź ponownie. |
Twoje dziecko ma własny tytuł ubezpieczenia z powodu:
W efekcie automatycznie rodzic traci dostęp do IKP dziecka na skutek zmiany rejestracji w systemie ubezpieczeń zdrowotnych. |
Wyślij informację na adres e-mailowy ikp-pomoc@cez.gov.pl, a specjaliści z Centrum e-Zdrowia pomogą Ci odzyskać dostęp do IKP dziecka.
|
Jak udostępnić konto dziecka drugiemu rodzicowi
Program Profilaktyka 40 PLUS
- Jak zapisać się na badania w ramach Profilaktyka 40 PLUS?
- Czy mogę ponownie skorzystać z badań Profilaktyka 40 PLUS? Raz już się badałam/badałem.
- Nie widzę e-skierowania na kolejne badanie w ramach Profilaktyka 40 PLUS.
- Gdzie mogę się przebadać w ramach Profilaktyka 40 PLUS?
Na badania w ramach programu Profilaktyka 40 PLUS możesz się umówić:
- przez Internetowe Konto Pacjenta (po wypełnieniu ankiety na IKP wejdź w otrzymane e-skierowanie, kliknij na „Ustal termin”, wybierz placówkę według pasującego Ci terminu, adresu czy odległości od miejsca pobytu określonego przez kod pocztowy)
- w przychodni, która bierze udział w programie (Sprawdź, gdzie zrobisz badania).
Kolejne, drugie skierowanie dostaniesz automatycznie w ciągu tygodnia po upływie roku od zrobionych badań. Nie musisz w tym celu ponownie wypełniać ankiety. Będzie to skierowanie na taki sam pakiet badań jak przy pierwszym skierowaniu.
Może się zdarzyć, że – mimo upływu 53 tygodni od pierwszego badania – nie masz e-skierowania na drugie badanie. Prawdopodobna przyczyna to brak odnotowania przez przychodnię w systemie, że badanie zostało wykonane, a e-skierowanie zrealizowane.
Sprawdź swoją sytuację i dowiedz się, co robić:
Sposób wypełniania ankiety na pierwsze badanie |
Minął rok i maksymalnie 7 dni |
Co należy zrobić |
Ankieta została wypełniona na Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mojeIKP, a po badaniu placówka prawidłowo wpisała do systemu zdarzenie medyczne i zamknęła skierowanie. |
Otrzymasz e-skierowanie na drugie badanie. Umawiasz się na badanie. |
Wykonujesz badanie. |
Ankieta została wypełniona na Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mojeIKP, ale po badaniu placówka nie odnotowała, że badanie zostało zrealizowane. |
Nie widzisz e-skierowania na drugie badanie na IKP ani w mojeIKP. |
Skontaktuj się z placówką, w której było badanie w ramach programu. Poproś o sprawdzenie, czy wpisała wyniki badania i zamknęła skierowanie. Jeśli problem nadal występuje, zgłoś sprawę do Centrum e-Zdrowia na e-mail ikp-pomoc@cez.gov.pl lub infolinię 19239. |
Używasz IKP lub mojeIKP, ale ankietę wypełniła z Tobą przychodnia POZ lub infolinia. Placówka prawidłowo wpisała do systemu zdarzenie medyczne i zamknęła skierowanie. |
Sprawdzasz na IKP lub mojeIKP, czy masz wystawione e-skierowanie na drugie badanie profilaktyczne. Umawiasz się na badanie. |
Wykonujesz badanie. |
Używasz IKP lub mojeIKP, ale ankietę wypełniła z Tobą przychodnia POZ lub infolinia. Po badaniu placówka nie odnotowała, że badanie zostało zrealizowane. |
Sprawdzasz na IKP lub mojeIKP, czy masz wystawione e-skierowanie na drugie badanie profilaktyczne. Nie ma go. |
Skontaktuj się z placówką, w której było badanie w ramach programu. Poproś o sprawdzenie, czy wpisała wyniki badania i zamknęła skierowanie. Jeśli problem nadal występuje, zgłoś sprawę do Centrum e-Zdrowia na e-mail ikp-pomoc@cez.gov.pl lub infolinię 19239. |
Nie używasz IKP ani mojeIKP. Ankietę wypełniła z Tobą przychodnia POZ lub infolinia. Po badaniu placówka prawidłowo wpisała do systemu zdarzenie medyczne. |
Twój lekarz POZ (przychodnia POZ) ma możliwość sprawdzenia, czy masz już wystawione e-skierowanie na drugie badanie. Możesz również udać się do dowolnej placówki, która realizuje badania w ramach programu, i dowiedzieć się, czy skierowanie jest dostępne. Umawiasz się na badanie. |
Wykonujesz badanie. |
Nie używasz IKP ani mojeIKP. Ankietę wypełniła z Tobą przychodnia POZ lub infolinia. Po badaniu placówka nie odnotowała, że badanie zostało zrealizowane. |
Twój lekarz POZ (przychodnia POZ) ma możliwość sprawdzenia, czy masz wystawione e-skierowanie na drugie badanie. Poinformuje Cię, że nie masz e-skierowania. |
Skontaktuj się z placówką, w której było badanie w ramach programu. Poproś o sprawdzenie, czy wpisała wyniki badania i zamknęła skierowanie. Jeśli problem nadal występuje, zgłoś sprawę do Centrum e-Zdrowia na e-mail ikp-pomoc@cez.gov.pl lub infolinię 19239. |
Drugie badanie w programie Profilaktyka 40 PLUS
Szczepienie przeciw HPV
- Jak zapisać dziecko na szczepienie przeciwko HPV?
- Co zrobić, jeżeli podczas zapisywania dziecka na szczepienie przeciw HPV wyświetlił się błąd/z innych przyczyn nie mogę umówić terminu?
Od 1 września 2024 r. możesz zapisać dziecko, które skończyło 9, a jeszcze nie skończyło 14 lat na szczepienie przeciw HPV w przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). To teraz podstawowa ścieżka zapisu.
Tylko, jeśli przychodnia zgłosi wolny termin do systemu, możesz zapisać dziecko również
- przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
- przez mojeIKP
- przez infolinię +48 800 100 101 (w godzinach 8.00–18.00).
Jak zapisać dziecko na szczepienie przez IKP:
- zaloguj się na Twoje Internetowe Konto Pacjenta (Jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta)
- wejdź w zakładkę „Uprawnienia”, a następnie „Konta Twoich dzieci”
- przejdź na konto Twojego dziecka
- wybierz zakładkę „Profilaktyka”, a następnie „Szczepienia”
- wybierz „Umów się na szczepienie”
- wskaż, przeciwko czemu chcesz zaszczepić dziecko (rejestracja będzie w przyszłości obsługiwać także inne szczepienia)
- wybierz termin i miejsce
- potwierdź wybór.
Najczęstsze problemy z zapisaniem się na szczepienie przeciw HPV
Czemu nie możesz zarejestrować dziecka |
Co należy zrobić |
Kłopoty z zapisaniem na drugą dawkę przez IKP, choć na IKP dziecka pierwsza dawka jest odnotowana. E-rejestracja jednak proponuje zapisanie dziecka na pierwszą dawkę. |
Placówka medyczna albo nie wpisała pierwszego szczepienia, albo nie zakończyła prawidłowo procedury w systemie. W efekcie, choć na IKP jest informacja o pierwszej dawce, e-rejestracja nie pozwala na zapisanie dziecka na drugą dawkę. Skontaktuj się z punktem szczepień, aby zweryfikował i prawidłowo zakończył wizytę na szczepienie. |
Dziecko spełnia warunki wiekowe, system twierdzi inaczej i nie pozwala zapisać dziecka.
|
Program bezpłatnych szczepień 9-walentną szczepionką Gardasil 9 obejmuje dzieci, które skończyły 9, a nie skończyły jeszcze 14 lat. Jeśli Twoje dziecko urodziło się w 2010 r. i pierwszą dawkę przyjęło przed ukończeniem 14 lat, to może otrzymać drugą dawkę również po 14. urodzinach. Jeśli nie możesz umówić wizyty, mimo że dziecko jest w grupie wiekowej objętej programem, zgłoś to na e-mail ikp-pomoc@cez.gov.pl. |
Brak skierowania na szczepienie przeciw HPV. |
Na szczepienia przeciw HPV nie są wystawiane e-skierowania. Rodzic umawia wizytę na pierwszą, a następnie kolejną dawkę z zachowaniem właściwego odstępu. Odstęp pomiędzy dawkami szczepionki wynosi od 6 do 12 miesięcy. |
Brak dokumentacji medycznej na IKP
- Dlaczego na IKP nie ma informacji o zrealizowanym świadczeniu?
- Gdzie na IKP znajdę dokumentację medyczną?
Swoją elektroniczną dokumentację medyczną (EDM) możesz zobaczyć na Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce „Historia leczenia”.
Obecnie masz dostęp do:
- opisów badań diagnostycznych
- wyników badań laboratoryjnych wraz z opisem
- informacji od lekarza kierującego pacjenta do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, przepisanych lekach
- wypisów ze szpitala
- informacji wydawanej, gdy szpital odmawia przyjęcia pacjenta: o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych dalszych zaleceniach.
By na IKP dostępna była informacja o zrealizowanym świadczeniu lub elektroniczna dokumentacja medyczna, placówka musi wprowadzić je do systemu e-zdrowia. Jeśli nie widzisz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta jakichś dokumentów, spytaj swojego lekarza, przychodnię lub diagnostę, czy umieścili je w systemie.
E-zwolnienia na IKP
- Kiedy na IKP będzie widoczne moje e-zwolnienie?
Od 1 grudnia 2018 r. lekarze (lub asystenci medyczni) wystawiają zwolnienia wyłącznie elektronicznie, nazywane w skrócie e-ZLA. E-zwolnienie jest automatycznie przesyłane na profil Platformy Usług Elektronicznych płatnika składek i do systemu ZUS. To duże ułatwienie dla pacjentów.
Na Internetowym Koncie Pacjenta Twoje e-zwolnienie będzie widoczne po 1–2 dniach od wystawienia. Jako pracownik nie masz obowiązku dostarczania e-zwolnienia pracodawcy. Przepisy prawa pracy nakazują Ci jednak powiadomienie go, w dowolnej formie, o Twojej nieobecności, najpóźniej w drugim dniu nieobecności.
Swoje e-zwolnienie znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta. Wejdź w kafelek „Historia leczenia”, a następnie w „Zwolnienia”.
Problemy z logowaniem na IKP
Najczęstsze problemy z logowaniem się na Internetowe Konto Pacjenta wynikają z:
- prac serwisowych przeprowadzanych przez Centrum e-Zdrowia i dotyczących aktualizacji wersji IKP
- braku dostępności profilu zaufanego, którym zarządza podległy Ministerstwu Cyfryzacji Centralny Ośrodek Informatyki
- zmian w systemach bankowych i czasowej niedostępności usługi mojeID, dzięki której można logować się na IKP jak na konto w banku.
Jeśli przyczyną są aktualizacje systemów rządowych, informacja na ten temat jest umieszczana na pierwszej stronie portalu pacjent.gov.pl. Jeśli przyczyną są prace po stronie banku, informacja jest na jego stronie.
Problem z logowaniem pojawi się również, jeśli nie została przedłużona ważność profilu zaufanego (jest ważny 3 lata).
Jeśli korzystasz z aplikacji mojeIKP, do której możesz zalogować się własnym kodem, profilem zaufanym lub biometrią (np. odciskiem palca), musisz potwierdzić swoją tożsamość w 3 przypadkach:
- przy pierwszym logowaniu się do mojeIKP
- przy zmianie telefonu
- cyklicznie co dwa lata.
Jeśli problemy z logowaniem się utrzymują, skontaktuj się z infolinią: ikp-pomoc@cez.gov.pl.