Kobieta na tle drzew, stojąca tyłem, z rozłożonymi szeroko rękoma

Samodzielna rehabilitacja po COVID-19

Po przechorowaniu COVID-19 mogą znacznie pogorszyć się sprawność i samopoczucie. Powrót do zdrowia przyspieszy rehabilitacja, którą można wykonywać samodzielnie

NFZ opracował program rehabilitacji dla osób, które przeszły COVID-19.

Przeczytaj o programie rehabilitacji refundowanym przez NFZ

Ćwiczenia rehabilitacyjne warto wykonywać także samodzielnie. Dzięki zaangażowaniu pacjenta rehabilitacja jest skuteczniejsza, a jej efekty widać szybciej. Dlatego Krajowa Izba Fizjoterapeutów we współpracy z WHO i w partnerstwie z Ministerstwem Zdrowia przygotowała materiały dla pacjentów do samodzielnego stosowania w domu – e-book, plakaty i filmy z ćwiczeniami, wskazówkami i zaleceniami. Każdy może skorzystać z takiej formy, która jest dla niego najwygodniejsza.

Poznaj projekt Krajowej Izby Fizjoterapeutów we współpracy z WHO i w partnerstwie z Ministerstwem Zdrowia

Co znajdziesz w e-booku

E-book Wsparcie w samodzielnej rehabilitacji po przebyciu choroby związanej z COVID-19 przedstawia podstawowe ćwiczenia, porady i wskazówki podzielone na 8 rozdziałów. Ćwiczenia są konkretnie i szczegółowo opisane krok po kroku. Ilustrują je schematyczne i przejrzyste rysunki. Wskazówki i porady są krótkie, konkretne i treściwe. Na podstawie e-booka przygotowano pozostałe materiały.

Co znajdziesz na plakatach

Plakatów jest 8. Każdy na jednej stronie przedstawia ćwiczenia i zalecenia dotyczące jednego obszaru. Możesz je wydrukować i powiesić np. na ścianie lub lodówce, by stale przypominały Co o konieczności wykonywania ćwiczeń.

Co zobaczysz na filmach

Filmy są trzy. Każdy z nich przedstawia inny obszar rehabilitacji:

  1. Techniki oddychania i pozycje łagodzące duszność.
  2. Ćwiczenia poprawiające sprawność pacjenta.
  3. Wskazówki, jak radzić sobie z codziennymi aktywnościami.

Ćwiczenia pokazują profesjonalni aktorzy: Katarzyna Zielińska-Jaworska i Mirosław Zbrojewicz.

Korzystaj ze wskazówek ekspertów i z ich bezpośredniej pomocy. Ćwicząc na własną rękę, możesz sobie zrobić krzywdę, np. wykonując trening, który jest niedostosowany do stanu po chorobie. Nie rezygnuj też z indywidualnie dobranego programu ćwiczeń, które przekazał Ci personel medyczny przy wypisie ze szpitala.