Prywatna firma medyczna umieściła na swojej stronie internetowej taką informację: „Pacjent posiadający konto IKP jest zobligowany do nadania dostępu naszym lekarzom w swoim IKP.” To nieprawdziwa informacja. Udostępnianie swoich danych medycznych nie jest obowiązkiem pacjenta.
To Ty decydujesz, kto, w jakim zakresie i na jak długo otrzymuje dostęp do Twojej historii leczenia.
Od tej zasady są tylko trzy wyjątki:
- Każdy lekarz ma dostęp do dokumentów medycznych, które sam utworzył. Czyli jeśli np. lekarz specjalista wystawił Ci receptę, to ma do niej dostęp także na kolejnych wizytach.
- Podstawowa opieka zdrowotna – z mocy ustawy dostęp do pełnej informacji o Twojej historii leczenia ma:
- Twój lekarz POZ, twoja położna i Twoja pielęgniarka POZ – ale to Ty ich wybierasz.
- lekarz POZ, który przyjmie Cię w poradni w zastępstwie Twojego lekarza wyboru. Pracując w tej samej poradni POZ, ma dostęp do Twojej historii leczenia.
- Jeśli Twoje życie jest zagrożone, pracownik medyczny (np. ratownik, lekarz na SOR) otrzyma na 24 godziny dostęp do historii Twojego zdrowia.
Jak udostępnić swoje dokumenty medyczne
Pracownikowi medycznemu możesz udostępnić swoje dane medyczne przez:
- Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
- aplikację na telefon mojeIKP
- kod, który podczas wizyty dostaniesz SMS-em na telefon.
Jak upoważnić medyka przez Internetowe Konto Pacjenta
- Zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta. Sprawdź, jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta
- kliknij w zakładkę „Uprawnienia” – jest na górze z prawej strony
- wybierz „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie”
- kliknij na granatowy przycisk z napisem „Przyznaj dostęp”
- zaznacz, komu przyznajesz dostęp, np. pracownikowi medycznemu (lekarz, lekarz dentysta, farmaceuta, pielęgniarka, położna lub felczer)
- znajdź właściwą osobę, wpisując jej imię, nazwisko, numer PWZ (prawo wykonywania zawodu)
- określ zakres i czas udostępniania danych medycznych
- zatwierdź.
Zawsze możesz cofnąć to upoważnienie lub zmienić jego zakres.
Jak upoważnić medyka przez mojeIKP
Upoważnienie lekarza, pielęgniarki czy farmaceuty do wglądu w Twoje dane medyczne poprzez aplikację mojeIKP jest wygodne i użyteczne. Pomaga, jeśli musisz skorzystać z pomocy medyka, który nie opiekuje się Tobą na co dzień, a Ty chcesz np.:
- poprosić go o e-receptę na leki, które stale bierzesz
- pokazać mu, jakie leki bierzesz, żeby pomógł Ci wybrać odpowiednią kurację (z uwagi na możliwość interakcji leków).
Jak to zrobić?
- uruchom aplikację
- wejdź w „Menu”, klikając w trzy krótkie linie w prawym górnym rogu ekranu, a następnie w opcję >> „Uprawnienia”
- wybierz opcję: „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie” – po rozwinięciu kafelka przeczytasz informację, że tutaj możesz udostępnić lekarzowi, pielęgniarce, położnej, placówce medycznej swoje e-recepty, e-skierowania i zdarzenia medyczne (takie jak wizyta u specjalisty, pobyt w szpitalu, wizyta na SOR, wyniki badań laboratoryjnych i innych), a aptece i farmaceucie – Twoje e-recepty i informacje o wykupionych lekach
- kliknij na „Przyznaj dostęp” i potem na jedną z trzech możliwości: pracownik medyczny, placówka medyczna, apteka/punkt apteczny
- wpisz dane osoby/placówki:
- w przypadku lekarza, pielęgniarki lub położnej – podaj imię, nazwisko, numer PWZ (prawa wykonywania zawodu) i kliknij „Szukaj”. Gdy system go znajdzie, wybierz, czy będzie miał dostęp do wszystkich informacji, czy wybranych dokumentów, całej dokumentacji medycznej, czy tylko z określonego przedziału czasu. Kliknij „Zapisz”
- w przypadku przychodni lub innej placówki medycznej – wybierz „Przyznaj dostęp placówce medycznej”, wpisz adres i nazwę placówki, wybierz właściwą z tych, które zaproponuje Ci system. Potem wybierz zakres dostępu tak samo, jak w przypadku lekarza
- w przypadku apteki – wybierz „Przyznaj dostęp aptece/punktowi farmaceutycznemu”, wpisz adres i nazwę, wybierz właściwą z tych, które zaproponuje Ci system. Potem wybierz zakres dostępu tak samo, jak w przypadku lekarza, z tym, że farmaceutów możesz upoważnić wyłącznie do dostępu do e-recept.
Uwaga, jeśli nie szukasz według nazwy apteki, ale według miejsca, musisz wpisać pełny adres w następującym układzie: nazwa ulicy, numer domu, kod pocztowy, miejscowość. Inaczej wyszukiwarka jej nie znajdzie.
Pracownika medycznego nie ma w wykazie lub starasz się upoważnić medyka lub placówkę, którzy już mają dostęp do Twoich danych? System Cię o tym poinformuje.
Pamiętaj, że zawsze możesz cofnąć swoje upoważnienie do dostępu do danych, udzielone pracowników medycznemu, placówce czy aptece, lub zmienić jego zakres.
Jak sprawdzić, komu udostępniasz dane
- Na IKP wejdź w zakładkę „Uprawnienia”, na mojeIKP – w „Menu” i zakładkę „Uprawnienia”
- wybierz opcję: Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie
- wybierz odpowiednią osobę lub placówkę z listy osób i placówek, którym udzieliłeś lub udzieliłaś dostępu do Twoich danych
- wybierz jeden z dwóch przycisków do wyboru: edytuj zakres dostępu lub usuń dostęp.