W maju zacznie działać program profilaktyczny Moje Zdrowie dla osób w wieku 20-65 lat. Podobnie jak w programie Profilaktyka 40 PLUS pierwszym etapem będzie wypełnienie ankiety na Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mojeIKP. Natomiast e-skierowania na badania z programu będzie wystawiał Twój lekarz POZ.
Jak sprawdzić dane swojego lekarza rodzinnego
Każda osoba objęta ubezpieczeniem w NFZ ma prawo do wyboru swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej. Kobietom przysługuje także prawo do wyboru położnej POZ.
Jeśli nie pamiętasz, czy masz swojego lekarza rodzinnego, lub chcesz sprawdzić, czy nadal jest dostępny w Twojej placówce, znajdziesz te informacje:
- na Internetowym Koncie Pacjenta
- w aplikacji mobilnej mojeIKP.
Jak znaleźć dane lekarza POZ na Internetowym Koncie Pacjenta:
- wejdź na stronę pacjent.gov.pl i zaloguj się do swojego konta (sprawdź, jak to zrobić)
- kliknij w zakładkę „Moje konto”
- przejdź do sekcji „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)”.
Jak znaleźć dane lekarza POZ w mojeIKP:
- uruchom aplikację i zaloguj się
- wejdź w „Menu” (trzy poziome kreski na górze po prawej stronie)
- kliknij w zakładkę „Podstawowa opieka zdrowotna”.
Jak wybrać lekarza rodzinnego
Swojego lekarza rodzinnego możesz wybrać:
- podpisując papierową deklarację w przychodni POZ
- wypełniając dokument w formie elektronicznej i wysyłając go do przychodni – musisz mieć w tym celu kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany
Pobierz deklaracje wyboru lekarza, pielęgniarki, położnej podstawowej opieki zdrowotnej
- przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP).
Możesz wybrać dowolną przychodnię w Polsce i dowolnego lekarza. Rejonizacja Cię nie obowiązuje, ale weź pod uwagę, że wygodniej jest korzystać z przychodni, do której szybko i łatwo dojedziesz.
Żeby wybrać lekarza POZ, pielęgniarkę POZ lub położną POZ na Internetowym Koncie Pacjenta:
- zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta
- wejdź w zakładkę „Moje konto”
- przejdź do sekcji „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)”, odszukaj właściwą pozycję i kliknij „Wypełnij deklarację”
- uzupełnij odpowiednio dane i zatwierdź swój wybór.
Informacja o Twojej decyzji zostanie przekazana do przychodni. Kiedy przychodnia potwierdzi Twój wybór i dokona odpowiedniego wpisu w dokumentacji, na Internetowym Koncie Pacjenta pojawi się informacja o Twoim lekarzu lub pielęgniarce. Zmiana powinna nastąpić w ciągu 7 dni, jednak rzeczywisty czas zależy od trybu pracy przychodni. W praktyce zdarza się, że przychodnia akceptuje zmiany i wprowadza nowy wybór do systemu do 3 tygodni.
Jak sprawdzić status deklaracji
Możesz sprawdzić, co się dzieje z Twoją deklaracją wyboru. W podsekcji „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)” odszukaj odpowiednią pozycję i kliknij „Zobacz deklaracje”. Pojawi się wówczas lista złożonych deklaracji wraz z informacją, na jakim etapie znajduje się deklaracja. Jeśli placówka odrzuci deklarację, to znajdziesz tę informację wraz z podanym powodem odrzucenia.
Przychodnia może nie zaakceptować Twojego wyboru. Być może np. wybrany przez Ciebie lekarz jest na zwolnieniu lekarskim, mimo że jest widoczny w systemie jako pracownik. Albo ma już przypisanych tylu pacjentów, że nie może przyjąć kolejnego. W takim wypadku skontaktuj się bezpośrednio z przychodnią.
Jeżeli w ciągu 7 dni placówka nie podejmie Twojej deklaracji z systemu, może nastąpić jej automatyczne odrzucenie. Wówczas otrzymasz informację o braku rozpatrzenia deklaracji. Skontaktuj się wówczas bezpośrednio z placówką, do której została złożona deklaracja.
Kiedy można bezpłatnie zmieniać lekarza, pielęgniarkę czy położną
Masz prawo dwa razy w roku kalendarzowym bezpłatnie i bez podania powodu zmienić lekarza, pielęgniarkę i położną POZ.
Dodatkowa darmowa zmiana jest również możliwa w przypadku:
- zmiany miejsca zamieszkania
- zaprzestania pracy przez wybranego wcześniej świadczeniodawcę
- zamknięcia wybranej przychodni
- ukończenia przez dziecko 18 lat
- innych przyczyn, które powstały po stronie lekarza lub przychodni.
Czemu ważne jest, by wybrać swojego lekarza
Lekarz POZ jest lekarzem pierwszego kontaktu. Do niego idziesz, kiedy zachorujesz. To on ma prawo wystawiać Ci skierowania do specjalistów, jeśli uzna, że tego wymaga stan Twojego zdrowia.
Twój lekarz POZ ma dostęp do informacji zawartych na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta, m.in. o wystawionych Ci receptach, wynikach badań, elektronicznej dokumentacji medycznej itp. Taki dostęp ma też inny lekarz POZ, który pracuje w tej samej przychodni.
Może się zdarzyć, że Twój lekarz POZ w dniu, kiedy chcesz umówić się na zaplanowaną wizytę, będzie niedostępny. Wtedy możesz umówić się do innego lekarza z tej samej przychodni, który realizuje świadczenia POZ. Dotyczy to sytuacji nagłych, gdy np. zmieni się Twój stan zdrowia czy Twoje samopoczucie będzie złe.