" "

Zadbaj o siebie i bliskich

Dzieci zostają w domu, zamknięto część sklepów i wszystkie miejsca rozrywki, część osób pracuje zdalnie, wszystko po to, by powstrzymać koronawirusa. Co możemy zrobić, by ułatwić sobie codzienne życie? 

Wprowadzone są działania profilaktyczne, takie jak: zakaz imprez i zgromadzeń powyżej 50 osób, zamknięcie szkół i uczelni, muzeów, kin, teatrów, ogrodów zoologicznych, centrów handlowych, zamknięcie granic, jedzenie z restauracji tylko na wynos, praca zdalna, apele o ograniczenie wychodzenia z domu osób starszych i przewlekle chorych. Oznacza to inny tryb naszego codziennego życia. 

Warto zaplanować, co zrobić, kiedy musimy ograniczyć kontakty z innymi osobami lub w razie, gdyby była konieczność odbycia kwarantanny. 

Miej pod ręką ważne telefony

Sprawdź, czy masz aktualną listę kontaktów do rodziny, przyjaciół, szkoły dziecka, współpracowników i pracodawcy, sąsiadów, lekarza, z którym się kontaktujesz w pierwszej kolejności.

Sprawdź, dokąd zadzwonić albo udać się w przypadku, kiedy podejrzewasz u siebie zakażenie koronawirusem:

Skontaktuj się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną  Znajdź szpital z oddziałem zakaźnym

Lub zadzwoń na całodobową infolinię o koronawirusie: 800 190 590.

Pamiętaj, że jeśli musisz skontaktować się z lekarzem, możesz zrobić to telefonicznie. Jeśli Twój lekarz nie jest dostępny, skorzystaj z przychodni, która udziela teleporad. Ich lista jest dostępna na stronie NFZ. Możesz też zapisać się na teleporadę przez formularz zgłoszeniowy.

Co możesz zrobić, żeby czuć się spokojnie?

Porozmawiaj z bliskimi, starszymi krewnymi, przyjaciółmi, sąsiadami.

  • Zaplanuj, jak możesz pomóc tym, którzy powinni zostać w domu: omów z nimi, kto dostarczy jedzenie, kto zaopiekuje się zwierzętami domowymi, itp. Przedyskutuj, co będzie potrzebne, jeśli będą musieli poddać się kwarantannie.
  • Ustal z bliskimi, kto Tobie dostarczy jedzenie, zaopiekuje się dziećmi i zwierzętami domowymi, jeśli sam będziesz poddany kwarantannie. 
  • Napisz na kartce: z kim się skontaktować, gdybyś zasłabł, oraz informację, że np. w domu bez opieki czekają zwierzęta. Włóż do portfela. 
  • Bądź z bliskimi w kontakcie telefonicznym lub mailowym.
  • Jeśli mieszkasz sam i zachorujesz na COVID-19, możesz potrzebować pomocy. Jeśli dodatkowo cierpisz na przewlekłą chorobę, poproś rodzinę i przyjaciół o częstszy kontakt i sprawdzanie Twojego stanu zdrowia.
    • Uwaga: Może przyjść do Ciebie dzielnicowy lub inny policjant z pytaniem, czy czegoś potrzebujesz lub sprawdzeniem, czy przestrzegasz kwarantanny. Mogą też skontaktować się telefonicznie, by potwierdzić, że jesteś w domu i zapytać, czy potrzebujesz pomocy lub wsparcia. 
    • Możesz zgłosić się telefonicznie do Urzędu Wojewódzkiego lub Ośrodka Pomocy Społecznej z informacją, że potrzebujesz pomocy.
  • Porozmawiaj z sąsiadami. Jeśli Twoja okolica ma stronę internetową lub profil czy grupę na Facebooku lub innych mediach społecznościowych, dołącz do niej, aby mieć kontakt z sąsiadami oraz dostęp do informacji.
  • Buduj sąsiedzką sieć kontaktów i pomocy. Jeśli ktoś z sąsiadów jest osobą starszą, samotną, ma ograniczone możliwości poruszania się, choruje przewlekle i powinien zostać w domu, ofiaruj mu pomoc w zakupie leków czy jedzenia. W mediach społecznościowych widać dobre przykłady takiego działania, ludzie wywieszają kartki na klatce schodowej, pisząc: „Drodzy Sąsiedzi, jeśli potrzebujecie pomocy, zadzwońcie”. 
  • Sprawdź, gdzie znajdziesz pomoc w swoim miejscu zamieszkania. Utwórz listę lokalnych organizacji, z którymi możesz się skontaktować, jeśli potrzebujesz dostępu do informacji, opieki zdrowotnej, wsparcia i zasobów.
  • Sprawdź, jak możesz zamówić jedzenie przez Internet oraz inne usługi.
  • Wybierz pokój w domu, w którym można oddzielić chorych członków rodziny od zdrowych, gdyby zaszła taka potrzeba. 
  • Bądź na bieżąco – sprawdzaj aktualne informacje epidemiologiczne i komunikaty w wiarygodnych źródłach. Wybierz program telewizyjny, stację radiową, portal, którym ufasz. Nie wierz w plotki, internetowe porady i alarmy wysyłane z niezidentyfikowanych źródeł. 
  • Zadbaj o zdrowie emocjonalne Twoje i Twoich bliskich. Odpoczywaj, wysypiaj się, jedz regularnie posiłki. Wspieraj bliskich. Podziel się swoimi obawami z rodziną. Rób przerwy w oglądaniu, czytaniu lub słuchaniu wiadomości o koronawirusie.
  • Zaloguj się na swoim Internetowym Koncie Pacjenta, żeby moc odbierać e-recepty bezpośrednio na telefon i mail, a także – w razie potrzeby – upoważnić kogoś do ich odbierania. Sprawdź, czy Twoje bliskie osoby, zwłaszcza te starsze, są zalogowane na Internetowym Koncie Pacjenta i mogą Cię upoważnić do odebrania e-recepty.
    Sprawdź, jak zalogować się na IKP
  • Nie udostępniaj w Internecie wiadomości od razu po tym, jak Cię przestraszyły lub wzburzyły. Sprawdź najpierw, jakie jest ich źródło. Niektóre osoby z rozmaitych powodów mogą wykorzystywać Twoje obawy, oferować Ci cudowne lekarstwa lub środki zaradcze, pisać, że ktoś sławny wyzdrowiał itp. Możesz dostać np. fałszywy mail, a kiedy klikniesz, stracisz pieniądze z konta. 
  • Zrób listę potrzebnych rzeczy i przygotuj zapasy na nie więcej niż 2 tygodnie. Nie potrzebujesz zapasów na pół roku. Zachowaj zdrowy rozsądek, bo inaczej wydasz pieniądze i będziesz wyrzucać żywność.