Potrzebujesz świadczenia opieki zdrowotnej i zgłaszasz się do swojego lekarza (lekarza podstawowej opieki zdrowotnej) – to pierwszy krok. Może on skierować Cię do specjalisty, na badania diagnostyczne czy leczenie w szpitalu. Jeśli nie można zrealizować tych świadczeń w dniu, w którym się zgłaszasz, placówka wpisuje Cię na listę oczekujących i wyznacza Ci termin przyjęcia. Gdy w wyznaczonym terminie nie możesz skorzystać z wizyty, powiadom o tym placówkę.
Czym są listy oczekujących
Placówki specjalistyczne i szpitale, które mają kontrakt z NFZ, są zobowiązane do prowadzenia listy oczekujących. Po to, aby wszyscy pacjenci mieli równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej.
Na listę oczekujących nie są wpisywane osoby:
- którym przysługuje prawo korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością
- które kontynuują leczenie.
Jeśli chcesz skorzystać z danego świadczenia, możesz się wpisać wyłącznie na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy.
Co wpływa na kolejność na liście oczekujących
Lekarz, który kieruje Cię na dalszą diagnostykę u specjalisty lub w szpitalu, określa, czy Twój obecny stan zdrowia wymaga pilnego leczenia. Na tej podstawie zostaniesz zakwalifikowany do jednej z dwóch grup (kategorii medycznej):
- przypadek pilny – wówczas konieczne jest pilne udzielenie świadczenia, gdyż istnieje ryzyko szybkiego pogorszenie się stanu pacjenta lub znaczącego zmniejszenia szans na odzyskanie zdrowia
- przypadek stabilny – wówczas nie ma konieczności pilnego udzielenia świadczenia, gdyż pacjent nie znajduje się w stanie nagłym.
Termin, w którym otrzymasz świadczenie, zależy od tego, do której kategorii medycznej jesteś zakwalifikowany. Tego podziału nie ma w przypadku list oczekujących na świadczenia udzielane na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego.
Dlaczego warto odwołać wizytę
Najważniejsze powody to:
- lekarz zamiast czekać na Ciebie, przyjmie w tym czasie innego pacjenta
- placówka będzie mogła płynniej i efektywniej działać
- ogólny czas oczekiwania na wizyty przez wszystkich pacjentów skróci się, a system opieki zdrowotnej zaoszczędzi wiele kosztów – nieodwoływanie wizyt lekarskich jest globalnym problemem nie tylko publicznej, ale i prywatnej opieki zdrowotnej
- placówka nie wykreśli Cię z listy oczekujących – jeśli nie zgłosisz się na wizytę i nie odwołasz jej bez istotnych powodów, będziesz musiał ponownie zapisać się na listę oczekujących
- spełnisz obowiązek, który jest zapisany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Art. 20 ust. 9 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej: „W przypadku gdy świadczeniobiorca nie może stawić się u świadczeniodawcy w terminie określonym w trybie ust. 2, 7 lub 8 lub gdy zrezygnował ze świadczenia opieki zdrowotnej, jest on obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym świadczeniodawcę”.
Jak odwołać wizytę
Wystarczy, że powiadomisz rejestrację placówki o odwołaniu wizyty. Nie musisz tłumaczyć powodów. Jak to zrobić? Zadzwoń na rejestrację lub skorzystaj z innego sposobu, jeśli dana placówka go udostępnia, jak np.: inny numer telefonu, adres e-mail, aplikacja internetowa.