Starszy pan w maseczce czeka na szczepienie

Seniorzy szczepią się przeciw COVID-19

Masz 70 lat lub więcej? Masz wystawione e-skierowanie i możesz umówić się na szczepienie. Pozostali obywatele mogą zgłosić swoją chęć zaszczepienia się i poczekać na wystawienie e-skierowania

" "Informacje w tym artykule są aktualizowane

Jeśli masz 70 lat lub więcej

Jeśli masz mniej niż 70 lat

Grupa wiekowa

Jeśli masz 70 lat lub więcej

Możesz już zapisać się na szczepienie, masz wystawione e-skierowanie.

Jak zapisujesz / rejestrujesz się na szczepienie

W tym celu możesz:

  • zadzwonić na bezpłatną infolinię Narodowego Programu Szczepień: 989
  • skontaktować się z wybranym punktem szczepień Znajdź punkt szczepień
  • zapisać się , wysyłając SMS na numer 664 908 556 o treści: SzczepimySie
  • zapisać się poprzez e-rejestrację dostępną na stronie głównej pacjent.gov.pl.     

    Żeby zapisać się na szczepienie w ten sposób, trzeba się zalogować profilem zaufanym lub dowodem osobistym z warstwą elektroniczną (e-dowód). Osoby, które mają konto internetowe w bankach spółdzielczych, PKO BP lub Pekao SA mogą zalogować się do tego formularza takimi samymi danymi, jakimi logują się na swoje konto internetowe iPKO lub Inteligo w PKO BP, konto internetowe w Pekao SA lub banku spółdzielczym. Możesz założyć tymczasowy profil zaufany, kontaktując się z urzędnikiem przez komputer.

Podczas rejestracji możesz wybrać dokładny termin oraz miejsce Twojego szczepienia, a następnie otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. Do rejestracji nie potrzebujesz żadnych dodatkowych danych czy dokumentów, wystarczy, że podasz swój numer PESEL.

SMS potwierdzający rejestrację na wizytę szczepienną

Masz 69 lat, ale w 2021 roku kończysz 70? Zostało Ci wystawione automatycznie e-skierowanie i również możesz już zapisać się na szczepienie.

Szczepienia osób w wieku 70 lat lub więcej przeciwko COVID-19 zaczęły się 25 stycznia (poniedziałek).

Wszystkie e-skierowania na szczepienie są ważne przez 90 dni. Jeśli nie posiadasz numeru PESEL lub minął termin ważności pierwszego e-skierowania, o wystawienie kolejnego e-skierowania możesz poprosić lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

Jeżeli zarejestrowałeś/aś się na szczepienie i masz wyznaczony termin, to Twoje e-skierowanie nie traci ważności aż do zakończenia szczepienia.

Jeśli potrzebujesz transportu do punktu szczepień, bo masz problemy z samodzielnym dotarciem na miejsce, możesz skorzystać z transportu zorganizowanego przez samorządy.

Kto i jak może skorzystać z transportu oferowanego przez samorządy

Jeśli Twój stan zdrowia uniemożliwia Ci dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień lub skorzystanie z transportu organizowanego przez jednostki samorządu terytorialnego i potrzebujesz szczepienia w miejscu zamieszkania (pobytu), skontaktuj się z Twoją przychodnią podstawowej opieki zdrowotnej. 

Zapis na szczepienie przez e-rejestrację na pacjent.gov.pl

Od 22 stycznia br. e-rejestracja podpowiada pacjentowi, gdzie może się zaszczepić w danym województwie, w najszybszym dostępnym terminie. Może to być więc miejsce oddalone od miejsca zamieszkania pacjenta. Jeżeli dla pacjenta ważniejsze jest, by punkt szczepień znajdował się blisko jego miejsca zamieszkania, powinien sprawdzić dostępność terminów, wybierając konkretną miejscowość w wyszukiwarce.

wyszukiwarka e-rejestracji

Pamiętaj, że możesz wybrać dowolny punkt szczepień, niekoniecznie najbliższy. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację.

Uwaga, nie zaznaczaj „dowolny czas i termin”. Wybierz coś.

Zaraz po dokonaniu rezerwacji otrzymasz powiadomienie SMS-em, a następnie, również SMS-em, przypomnienie na dzień przed planowanym terminem szczepienia.

Możesz anulować wizytę, zmienić termin lub wybrać inny punkt szczepień przed przyjęciem pierwszej dawki szczepionki. Jednak już po pierwszym szczepieniu – nie będziesz mógł dokonać zmiany. Wynika to z konieczności podania drugiej dawki szczepionki, która pochodzi od tego samego producenta. Druga dawka musi też zostać podana w określonym terminie, tak by szczepienie było maksymalnie skuteczne.

Jak zarejestrować się poprzez SMS

  • Wyślij SMS-a o treści SzczepimySie na numer 664 908 556
  • dostaniesz SMS z prośbą o podanie numeru PESEL
  • wpisz swój numer PESEL i odeślij SMS. Jeżeli się pomylisz i wpiszesz błędny numer PESEL, dostaniesz SMS-a z prośbą o poprawne wprowadzenie danych
  • dostaniesz kolejny SMS, tym razem z prośbą o Twój kod pocztowy
  • wyślij odpowiedź, wpisując kod pocztowy w formacie: 00222 lub 00–222. Jeżeli się pomylisz i wpiszesz błędnie kod pocztowy, dostaniesz SMS-a z prośbą o poprawne wprowadzenie danych
  • otrzymasz informację o: najbliższym możliwym terminie szczepienia, adresie placówki, w której to szczepienie ma być wykonane, a także godzinie szczepienia.
  • jeśli akceptujesz termin i miejsce, odpowiedz, wysyłając SMS o treści: TAK.
  • Po akceptacji terminu i miejsca otrzymasz wiadomość, że wizyta została umówiona. Dostaniesz SMS z przypomnieniem na dobę przed szczepieniem
  • jeśli termin i lokalizacja Ci nie odpowiada, odpowiedz: NIE
  • jeżeli odpowiedziałeś NIE, otrzymasz SMS z propozycją nowego terminu, godziny oraz lokalizacji

Jeżeli w systemie rejestracji nie będzie wolnych terminów, do wszystkich osób, które wyślą SMS oddzwoni infolinia w momencie uruchomienia nowych terminów szczepień.

Uwaga! Brak odpowiedzi na SMS w czasie 5 minut przerwie proces rejestracji.

Z jednego numeru telefonu możesz zarejestrować na szczepienie tylko trzy osoby.

W celu zmiany terminu szczepienia zadzwoń pod numer 989.

Jeśli nie udało Ci się dodzwonić na 989, to z numeru 664 908 556 dostaniesz SMS o treści: „Nadal chcesz zapisać się na szczepienie przeciw COVID-19? Odpowiedz POTWIERDZAM lub skontaktuj się z numerem 989”. Jeśli odpiszesz „Potwierdzam”, to infolinia skontaktuje się z Tobą, kiedy pojawią się nowe terminy szczepień w Twojej okolicy.

Zgłoszenie chęci zaszczepienia się, gdy brak wolnych terminów

Ne ma wolnych terminów na szczepienie w Twojej okolicy? Jeśli masz PESEL, wypełnij formularz zgłoszenia chęci zaszczepienia się, a zostaniesz powiadomiony/a, kiedy w najbliższej okolicy zwolni się wolny termin na zabieg. Koniecznie podaj swój numer telefonu. 

Jak się zgłosić:

  • wejdź na formularz zgłoszenia chęci zaszczepienia się – jest dostępny tutaj
  • wpisz swoje dane we wskazanych miejscach – imię i nazwisko, numer PESEL, adres mailowy (opcjonalnie), kod pocztowy i numer telefonu
  • kliknij na „Wyślij formularz”
  • w momencie, kiedy w najbliższych dla Twojego miejsca zamieszkania punktach pojawią się wolne terminy szczepień, otrzymasz powiadomienie.

Ważne! Zgłoszenie chęci szczepienia nie jest rejestracją na szczepienie.

Jak przebiega szczepienie

Szczepionka podawana jest domięśniowo, w ramię. Nie musisz się w żaden sposób przygotowywać do zabiegu. Na miejscu, przed samym szczepieniem lekarz zbada Cię, by ocenić, czy możesz zostać zaszczepiony/a.

Po szczepieniu konieczna będzie 15. minutowa obserwacja pod kątem ewentualnego wystąpienia niepożądanego odczynu poszczepiennego (NOP).

Jeśli dostaniesz szczepionkę, która wymaga podania drugiej dawki, na termin drugiego szczepienia umów się od razu w punkcie szczepień, w którym otrzymałeś/aś pierwszą dawkę.

Informacja o przebytym szczepieniu

Informacja o przebytym szczepieniu będzie wprowadzana do e-karty szczepień w systemie e-zdrowie (P1). Pacjent otrzyma też zaświadczenie o szczepieniu. Informację o przyjętych kolejnych dawkach szczepień znajdziesz też na swoim Internetowym Koncie Pacjenta.

Na Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mObywatel będzie do pobrania – po przyjęciu drugiej dawki szczepionki – kod QR, który pozwoli szybko potwierdzić odbyte szczepienie. O wydruk tego kodu QR możesz również poprosić punkt szczepień.

Zaloguj się na Twoje Internetowe Konto Pacjenta, wybierz „Profilaktyka”, a następnie „Szczepienia” i znajdziesz informację o przebytym szczepieniu przeciw COVID-19 i kod QR

Jeśli masz mniej niż 70 lat

Najpierw szczepimy seniorów. Dlatego teraz jeszcze nie możesz się umówić na szczepienie, ale już od 15 stycznia możesz zgłosić chęć zaszczepienia się, jeśli masz skończone 18 lat. . Dzięki temu, kiedy szczepienia będą dostępne dla Twojej grupy wiekowej, zostaniesz o tym poinformowany mailem.

Informację o tym, że zaczynają się szczepienia dla kolejnej kategorii wiekowej osób znajdziesz też na stronie www.gov.pl/web/szczepimysie. Będą też o tym mówiły media.

Zgłoszenie chęci zaszczepienia się

  • wejdź na formularz zgłoszenia chęci zaszczepienia się – jest dostępny tutaj
  • wpisz swoje dane we wskazanych miejscach – imię i nazwisko, numer PESEL, adres mailowy, kod pocztowy i opcjonalnie numer telefonu
  • kliknij na „Wyślij formularz”
  • na adres mailowy, który podałeś/aś w formularzu zgłoszenia chęci zaszczepienia się, otrzymasz wiadomość z prośbą o potwierdzenie zgłoszenia. Po kliknięciu w link Twój formularz zostanie zatwierdzony i zapisany w systemie.
  • w momencie ogłoszenia terminu szczepień dla Twojej grupy wiekowej dostaniesz mail z informacją, że masz już wystawione e-skierowanie i możesz umówić się na szczepienie.

Jeśli wyświetlił Ci się ekran potwierdzający zgłoszenie chęci szczepienia, zostałeś zapisany, nawet jeśli mail potwierdzający nie przyszedł od razu. Nie ponawiaj zgłoszenia. Mail zwrotny dostaniesz w ciągu 24 h.

Wypełnienie tego formularza nie jest jednak obowiązkowe. Wszystkie osoby w grupie wiekowej, dla której ruszają szczepienia, o ile posiadają numer PESEL, będą mieć wystawione automatyczne e-skierowanie.

Ważne! Zgłoszenie chęci szczepienia nie jest rejestracją na szczepienie. Zapisać się na konkretny termin szczepienia będzie można dopiero w momencie, kiedy zostaną ogłoszone terminy szczepienia dla Twojej grupy wiekowej i zostanie dla Ciebie wystawione e-skierowanie.

Wszystkie e-skierowania na szczepienie są ważne przez 90 dni. Jeśli nie posiadasz numeru PESEL lub minął termin ważności pierwszego e-skierowania, o wystawienie kolejnego e-skierowania możesz poprosić lekarza rodzinnego lub pierwszego kontaktu.

Informacja o przebytym szczepieniu

Informacja o przebytym szczepieniu będzie wprowadzana do e-karty szczepień w systemie e-zdrowie (P1). Pacjent otrzyma też zaświadczenie o szczepieniu. Informację o przyjętych kolejnych dawkach szczepień znajdziesz też na swoim Internetowym Koncie Pacjenta.

Na Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mObywatel będzie do pobrania – po przyjęciu drugiej dawki szczepionki – kod QR, który pozwoli szybko potwierdzić odbyte szczepienie. O wydruk tego kodu QR możesz również poprosić punkt szczepień.

W razie pytań lub wątpliwości