Krok 1.
Załóż profil zaufany

Możesz to zrobić albo przez internet, albo w urzędzie, np. w urzędzie skarbowym, oddziale NFZ lub ZUS

Profil zaufany to Twój bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu załatwisz urzędowe sprawy przez internet. Na przykład:

  • na Internetowym Koncie Pacjenta zobaczysz swoje e-recepty i sprawdzisz przepisane dawkowanie
  • wybierzesz lekarza lub pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej
  • upoważnisz kogoś bliskiego do tego, by mógł otrzymywać informacje o Twoim stanie zdrowia.

Profil zaufany pozwala też złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, wymieniać korespondencję na przykład z ZUS-em, oddziałem NFZ, urzędem gminy i załatwiać inne sprawy urzędowe przez internet. Jeśli nie lubisz kolejek w urzędach, profil zaufany Ci się przyda.

Jak założyć profil zaufany w banku?  

Profil zaufany od ręki założysz (czyli potwierdzisz swoją tożsamość bez wychodzenia z domu) przez bankowość internetową. 

Jeśli masz konto w jednym z niżej wymienionych banków: 

— kliknij nazwę banku, zaloguj się na swoje konto, znajdź formularz zakładania profilu zaufanego, wypełnij go i wyślij bezpośrednio z konta.

Profil zaufany możesz też potwierdzić za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.

Jeśli Twój bank Ci tego nie umożliwia, możesz złożyć wniosek przez internet, a potem potwierdzić go w punkcie potwierdzającym (punkty potwierdzające to urzędy skarbowe, oddziały NFZ, ZUS).

Jak załatwić profil zaufany w urzędzie?

Profil zaufany można załatwić w urzędzie lub przez Internet. 

  • wypełnij online formularz  
  • podpisz wniosek kodem, który dostaniesz przez SMS
  • umów się na wideoczat z urzędnikiem, żeby potwierdzić profil zaufany. Żeby go załatwić, trzeba najpierw zgłosić chęć rozmowy z urzędnikiem, wybierając datę i godzinę.  Potem przeprowadzić wideorozmowę, żeby urzędnik mógł potwierdzić tożsamość. W tym celu trzeba mieć telefon, tablet lub laptop wyposażony w kamerę oraz mikrofon 
  • znajdź najbliższy punkt potwierdzający (punkty potwierdzające to urzędy skarbowe, oddziały NFZ, ZUSprzejdź do wyszukiwarki punktów potwierdzających i pójdź tam potwierdzić wniosek. Masz na to 14 dni. Weź ze sobą dowód osobisty lub paszport.

Profil zaufany jest ważny trzy lata. Możesz go sobie przedłużyć, nim minie ten termin. Przegapisz datę? Potrzebny Ci będzie nowy profil zaufany. 

Wypełnij online formularz, żeby założyć profil zaufany 

Jak zmienił się profil zaufany?

Dlatego, żeby ułatwić seniorom możliwość zarejestrowania się na szczepienie, w styczniu 2021 r. wprowadzono możliwość uzyskania tymczasowego profilu zaufanego. Była to początkowo usługa wyłącznie dla osób, które skończyły 70 lat i mają ważny polski dowód osobisty lub paszport.  Tymczasowy profil zaufany ważny był przez 3 miesiące.

Teraz profil zaufany przez wideoczat może założyć każda pełnoletnia osoba i jest ważny przez 3 lata.

Ważność wszystkich tymczasowych profili zaufanych została wydłużona do 3 lat.  

Jeśli masz kłopot z założeniem profilu zaufanego, możesz skontaktować się z centrum pomocy: tel. (42) 253 54 50 (czynny pn. – pt. w godz. 7:00–18:00), e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl

Czytaj dalej » Zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta